Jag fick en 49 fotare av svänga 45 grader
Jag har fått en HR 49 (Hallberg Rassy 49 fotare) att svänga 45 grader när jag skulle laga mat. Detta hände 1990.
Det gick till så här:
Båten var utrustad med en autopilot som styrde bättre än samliga ombord. Displayen på manöverpanelen till autopiloten visade visserligen alldeles åt pipan, men när man styrde för hand och hade en bra kurs var det bara att trycka på Auto och då höll båten den kursen. Sedan kunde man ändra kursen med 1 grad eller 5 grader med några knappar.
När jag letade efter något lämpligt att laga till lunch, så flyttade jag på en massa konservburkar som fanns i ett stuvutrymme under en sittdyna i ruffen. I botten av detta stuvutrymme visade det sig sitta en liten ”burk” som var fluxgatekompassen(=givaren till autopiloten). Så när jag lyfte bort en ansenlig mängd korservburkar så ändrades magnetfältet runt fluxgatekompassen. Det var därför båten till synes helt omotiverat svängde 45 grader.
Dom som stod vid ratten (och tittade på) kopplade ur autopiloten och rattade in rätt kurs, och satte sedan på autopiloten igen. Vad som sedan hände när jag började stuva tillbaka konservburkarna igen, kan ni nog räkna ut.
Man lär sig.
Per Brune