Drickbar snö på Mt Blanc???

Tjena!!!
Jag ska fara till Mt Blanc i sommar och undrar om det går att smälta snö från berget för att sedan dricka det.

Tacksam för svar

MVH -vargen-

Allt vatten går att dricka en gång...
På överlevnadskurser mm brukar man ju säga 20min kokning för att bakterierna skall dö, men tungmetallerna finns nog fortfarande kvar... Skulle själv sattsat på att köpa vatten längs vägen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
vatten

Finns i stugorna längs vägen och köpa vatten, ganska dyrt dock, tror det kostar ca 70 FFR per flaska..(130 SEK)
snön längs vägen ska man nog vara försiktig med.. då det kan vara mycket "gul" färg på det...

Tja......

Om du vill bära bränsle, kök och filter jämte kemikalier så är det ju din ensak. I min ficka väger lite pengar mindre... Sen att du måste tillbringa natten på berget för att hinna gör ditt förslag, gör ju mitt val än enklare....på månget sett.

Go tur

Johan K

Ps Vattenpriset betydligt högre i Babylon, trots färre höjdmeter.

Gul sno!

At inte sno som blivit gul, blivit gul... <kand gammal sang> Det finns aven en hel del brun sno pa berget och ibland undrar man om varfor det heter Mont Blanc. Snon ar inte sarskilt frasch i slutet av sommaren eftersom det inte har snoat pa ett tag men ar det panik sa gar det. Blev inte sjuk av det iallafall.

Johan

Självklart!

-vargen-; sa:
Tjena!!!
Jag ska fara till Mt Blanc i sommar och undrar om det går att smälta snö från berget för att sedan dricka det.

MVH -vargen-

Först bara: Grattis till ett strålande val av destination och lycka till!

På samma sätt som svensk snö, går också fransk dito att smälta och dricka.

Att man undviker att skrapa med gula och bruna "karameller" är väl självklart.

Sjukdomsalstrande bakterier kommer emellertid att komma med oavsett och risken för obehag minskas om man tar sig för omaket att koka upp vattnet. Skillnaden mellan att koka och inte koka är för övrigt betydligt större än mellan att bara koka upp och att koka 20 minuter. Är snön uppenbart skitig bör man koka vattnet en god stund.

En kompromiss kan vara att laga mat på snö och att dricka köpt vatten. Jag och mina kompisar smälte snö och drack utan att koka.

Om man vill minska riskerna för fysiska obehag i sitt liv så är emellertid Bt Blanc ett uselt ställe oavsett vilket vatten man behagar sätta i sig.

mvh/Niklas

Annat i Frankrike

Min erfarenhet av Frankrike är annars, att det finns gott om trevliga restauranger, för alla upptänkliga smakriktningar, utströdda över hela landet, utom just på toppen av Mt Blanc och sådana ställen.

Evian fungerar bra att dricka. Serveras på alla välsorterade ställen.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips