Dödsolycka på Mysingen 21 juli.

I tidningarna skrivs det en del om talrika drunkningsolyckor den här varma sommaren. En av dessa olyckor drabbade en man i kajak. Se t ex http://w1.tv4.se/nyheter/478525.html

"Natten till lördagen hittades en man drunknad i södra Mysingen utanför Nynäshamn. Sjöräddningen satte under natten in båtar och helikoptrar sedan en kantrad kajak påträffats i området. Vid halv fyra-tiden på morgonen hittades mannen."

Någon som har mera uppgifter om detta?

Thure
 
spekulationer

"Anders Wernesten uppger att över 90 procent av de drunknade hittills under 2006 är män. Det är en fråga om inställning, tror Wernesten.

- Män är alltid stålmän, som tror de är odödliga. Det är vår uppfostran på något sätt. Män överskattar sin förmåga"

Kan vara en av anledningarna. En annan anledning är att det är fler nybörjare som ger sig ut utan tillräckliga kunskaper.
 
Ensamma personer i små båtar

är oftast män. Kanske är det helt enkelt så att 90% av de som exponerar sig för potentiellt farliga vattensituationer är män?

Kvinnor har dessutom en del fördelar som bättre köldtålighet (kallt vatten) och mindre risk för hjärtproblem i yngre år samt mindre alkoholbruk vid utevistelse. Kvinnor som är mödrar är sannolikt betydligt mindre riskbenägna och det är sällan man ser kvinnor som fiskar på sommaren.

Anders Wernesten på livräddningssällskapet har uttalat sig för TT. http://www.ljusnan.se/telegram.jsp?telegram=49014 m fl

Thure
 
Re: Ensamma personer i små båtar

thureb; sa:
är oftast män. Kanske är det helt enkelt så att 90% av de som exponerar sig för potentiellt farliga vattensituationer är män?
Jag tror Thure är sanningen på spåret. Jag tror liksom Thure att ca 90% av personerna i små båtar är män (kvinnor är t ex underrepresenterade i fiskesammanhang).
Om fördelningen män/kvinnor däremot är 80/20 så skulle den 12,5%-iga snedfördelningen kunna förklaras med beteendeskillnader. Är fördelningen 95/5, ja då är det ju kvinnorna som dukar under i större omfattning...

Information saknas om populationen för att dra generella slutsatser.

Kan månne det varma vädret göra att folk skippar flytvästarna i större omfattning (men å andra sidan, risken för nedkylning är också mindre)?
 
Jag har inga uppgifter om just denna olycka, men jag vill dela med mej av lite egna erfarenheter och tankar:

Många kanotister saknar erfarenheter av att hamna i vattnet och riskerar därför att råka i panik när det väl händer. Hamnar man i kallt vatten utlöser det hyperventilering hos de allra flesta. Denna reflex går relativt lätt att träna bort för de flesta. I kombination med liten sittbrunn och kapell kan detta dock bli en dödsfälla.

En annan viktig del är att en nybörjare ganska snart börjar överskatta sin förmåga och erfarenhet.
 
Medelålders

och äldre män som är fäder där barnen är vuxna är sannolikt inte så mycket mer försiktiga än motsvarande män utan barn. Småbarnspappor är sannolikt mer försiktiga än barnlösa män i samma ålder men min fördom är att småbarnsmammor och mormödrar etc leder försiktighetsligan.

Vad tror du själv?

Thure
 
Blev förälder sent om sider.

Min erfarenhet när jag hade lyckan att bli pappa vid 35,5 års ålder är som följer.
Först kände jag ingen större skillnad, men när ammningen upphörde och min kontakt med sonen ökade så gjorde det att jag blev mycket försiktigare. Det sitter i än idag för jag vill verkligen inte slarva bort möjligheten att få växa upp tillsammans med mina barn och visa dom mina små smultronställen och kanske lära dom ett och annat hyss.
Lev väl/ Sven
 
Utan att antyda någotsomhelst i det aktuella fallet, om vilket jag intet vet, så händer det väl dessutom att personer (ffa män) begår självmord genom att drunkna i kallt vatten, ensamma från någon båt? På samma vis som somliga singelolyckor med bil är självmord.

Dessutom är väl alkohol inblandat i varannan drunkningsolycka, om jag minns rätt. Kanske säger något om en del (mäns) alkoholvanor, och vad man ägnar sig åt när man är onykter (köra bil, köra båt, slåss med kniv...). Återigen ingen känd koppling till det aktuella fallet.
 
Magnus.Knecht@eom.slu.se; sa:
Många kanotister saknar erfarenheter av att hamna i vattnet och riskerar därför att råka i panik när det väl händer. Hamnar man i kallt vatten utlöser det hyperventilering hos de allra flesta. Denna reflex går relativt lätt att träna bort för de flesta. I kombination med liten sittbrunn och kapell kan detta dock bli en dödsfälla.

Att få panik av att ramla i vatten kan förstå men en normalstor sittbrunn och kapell tror jag spelar liten roll i sammanhanget. Jag har lett introduktionspaddlingar i vår klubb under flera år och av alla de nybörjare som plurrat utanför klubbens brygga så har ingen fastnat i kajaken under vatten. De som trillar i flyter bredvid kajaken innnan de hunnit fundera på vad som hände. En vuxen persons belastning på gummibandet som håller fast kapellet lossar kappellet med enkelhet. Klubben har iofs valt bort kajaker med den allra minsta sittbrunnarna just av denna anledning och de flesta havskajaker jag ser har sittbrunn stor nog att ramla ur utan problem.

Men utbildning och att prova plurrning rekommenderas självklart.

/Patrik, som mest paddlar i Karlskrona skärgård
 
svall?

Så som en del motorbåtar far fram så undrar jag om han råkat ut för orimligt stora svallvågor. Själv hade jag för någon vecka sedan, i en 6 meter lång segelbåt, svårigheter att klara svallet från en Storebro.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.