Digital snurr?

Jag blir ganska ofta nöjd med de bilder jag tar med min IXUS 30. Ibland - läs: ofta ;) - händer det att horisonten inte blir exakt horisontell. För att undvika yrsel bland Utsidan-borna skulle jag vilja veta hur man använder PS för att justera. Utgångspunkt: Jag inget om PS. (Jo, jag vet hur man startar programmet.)

HåkanF

En fråga, kanske dum men ändå.
Följde det inte med ett program som heter ArcSoft Photo Studio till din IXUS 30?
Det följde med min Canon PowerShot A610 och jag vet att det följer med till vissa IXUS-varianter.
Har du det så är det lätt. Under EDIT finns bl.a. ROTATE. Där går att rotera från 1 grad till 360.
(Kanske vill du ha större noggrannhet än 1 grad?)

/ Bertil
 
vattenpass

Det finns speciella fotovattenpass som är mindre är Biltemavattenpassen men dyrare naturligtvis. Fotoaffärer och större internethandlare har dem (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559666).
Man sätter dem i blixtfästet. Små kompaktkameror brukar inte ha blixtfäste så då kan man fästa dem med dubbelhäftande tejp eller liknande.

Med ett vattenpass på kameran så kan du kolla att du håller den i våg. För att bilden verkligen skall få rak horisont så krävs ofta stativ för även om man tycker att man håller kameran i våg så vrider den sig då man trycker ner slutarknappen och då hjälper inte vattenpass.
 
Irfanview och GIMP, för den snåle.

Om man inte vill köpa Photoshop (det är väl ingen som piratkopierar? Fy!! ) så kan man göra samma sak i Irfanview. Ett mycket bra gratisprogram. Det är bara att ta image->custon, fine rotation. Har man en slö dator är Irfanview att föredra.

Gimp är ju också gratis, men klunsigt att använda tills man lärt sig, speciellt om man är inkörd på Photoshop.

Mac... hå hå ja ja. Om det bara gick att köra GPS:er, loggrar och alla skojiga grejor från sourceforge och om dom kostade mindre så kanske.
 
Mac... hå hå ja ja. Om det bara gick att köra GPS:er, loggrar och alla skojiga grejor från sourceforge och om dom kostade mindre så kanske.

Det är ju bara att starta upp macen i windowsläge så löser sig såna små petitesser.. ;)

(och inte är dom särskilt dyra heller om man jämför med fabriksbyggda pc som dell med lika prestanda)
 
Det finns speciella fotovattenpass som är mindre är Biltemavattenpassen men dyrare naturligtvis. Fotoaffärer och större internethandlare har dem (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559666).

Ah, trevligt, det fanns alltså till ockerpris. Men, helt utan ekonomisk hansyn, lovar, sa borde biltemas funka bättre till en kompakt utan hotshoe. Om man trimmar bort onödigt material och sen limmar fast en bit kardborre eller två på kamerans undersida och motsvarande på passet så borde det funka.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.