Digital snurr?

Jag blir ganska ofta nöjd med de bilder jag tar med min IXUS 30. Ibland - läs: ofta ;) - händer det att horisonten inte blir exakt horisontell. För att undvika yrsel bland Utsidan-borna skulle jag vilja veta hur man använder PS för att justera. Utgångspunkt: Jag inget om PS. (Jo, jag vet hur man startar programmet.)

HåkanF

PS. Nej, kom inte med något så själklart som att gå en kurs. Kom igen nu Öringen. Du trollar ju med dina kort. ;)
 
Jag lider av samma störning. Nån som vet om det finns väldigt små vattenpass att få tag på, typ klistermärken?
 
Alltså... vad ska du ha dem till?

HåkanF

1) Öppna den sneda bilden på datorn.
2) Klistra ett vattenpass på skärmen så att det ligger parallellt med horisonten på bilden.
3) Palla upp ena sidan av skärmen med papper, böcker eller en egenhändigt tillverkad kil tils vattenpasset visar att horisonten är rak.
4) Njut av en harmonisk komposition.
 
1) Öppna den sneda bilden på datorn.
2) Klistra ett vattenpass på skärmen så att det ligger parallellt med horisonten på bilden.
3) Palla upp ena sidan av skärmen med papper, böcker eller en egenhändigt tillverkad kil tils vattenpasset visar att horisonten är rak.
4) Njut av en harmonisk komposition.

Asså nä :) Tänkte om man hade som riktmärke till kameran så kanske man så småningom kunde ta bort dem. Som med stödhjul ungefär. Jag har grav slagsida. Asså.
 
1) Öppna den sneda bilden på datorn.
2) Klistra ett vattenpass på skärmen så att det ligger parallellt med horisonten på bilden.
3) Palla upp ena sidan av skärmen med papper, böcker eller en egenhändigt tillverkad kil tils vattenpasset visar att horisonten är rak.
4) Njut av en harmonisk komposition.

Jaa... det kanske är enklast. jag ska försöka det också:)

HåkanF
 
Det är skönt att man har en iMac med iPhoto. Bara snurra bilderna som man vill, den konverterar RAW och jag kan ställa in de viktigaste nivåerna, beskära, exportera och alltid återvända till originalet om jag vill :) OT för jag har inte ens PS hemma bara AFCS3 ;-)
 
Märkliga datorer de där fruktiga, levereras med programm och dessutom på svenska riktigt lurt....men fungerar gör det...iPhoto heter det visserligen men sen är det svenska i det.
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.