Det ständiga motståndet, luften

Jo jo, men frågan är om det började när vi begränsade oss till asciitabellen? Jag tycker det är tråkigt om den tidigare formen att skriva upp höjt till ska gå förlorad på grund av att vi är för lata när vi skriver per dator.

Jag tror inte det är lathet - jag vet inte hur man här skriver "v upphöjt till 2" så att det ser ut som ett v med en liten två strax ovanför till höger. Går det överhuvud taget i en texteditor som här där vi skriver våra inlägg? Berätta gärna så lovar jag att försöka göra så i formler framgent.
Tyvärr tror jag att tekniska begränsningar hindrar det.
Dock tycker jag att taket ^ är tydligare än att skriva ut orden "upphöjt till" och ska man inkludera paranteser så blir det ännu grötigare.

/Patrik, nyfiken

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag tror inte det är lathet - jag vet inte hur man här skriver "v upphöjt till 2" så att det ser ut som ett v med en liten två strax ovanför till höger. Går det överhuvud taget i en texteditor som här där vi skriver våra inlägg? Berätta gärna så lovar jag att försöka göra så i formler framgent.
Tyvärr tror jag att tekniska begränsningar hindrar det.
Dock tycker jag att taket ^ är tydligare än att skriva ut orden "upphöjt till" och ska man inkludera paranteser så blir det ännu grötigare.

/Patrik, nyfiken

Alt + 253 (på numpaden) = ^2

+ 252 = ^n

en.wikipedia.org/wiki/Alt_code

http://alt-codes.org/

Uppenbart tar inte Utsidans texteditor emot all editeringsinformation, även om hemmadatorn klarar det, somliga bättre. Därför är väl den allmänt fungerande ^n modellen funktionell.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips