Det perfekta löpsteget

Min kondition blir med åren knappast bättre, och i augusti blir jag 70. Men jag vill fortsätta springa och vill göra det effektivare så jag kan hålla rimlig fart, vilket idag är kanske 12 km/tim, längre sträckor.

Efter ett skadeuppehåll har jag börjat springa backe på nytt och märker att jag inte kan trumma mig upp fortare bara genom att ta snabbare steg. Däremot har jag märkt att jag kan effektivisera genom att förlänga steget. Nu har jag tittat i boken Det perfekta löpsteget för att få impulser och jag har så svårt att förstå en del beskrivningar. "Vinkla upp höften", t ex - vad i allsin dar betyder det?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips