Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer

Liggunderlag är ju delvis en personlig sak, framför allt ifråga om komforten. Själv sover jag alltid med cellplastunderlag (enkelt på sommaren, dubbla på vintern). Sover på exempelvis trägolv i vindskydd som en prins och har alltid gjort (och då är jag inte direkt ung, bara nästan). Den dagen det inte fungerar längre får jag väl leta efter något mjukare.

Kompisar jag vandrar med har ibland (eller experimenterar med) uppblåsbara och det händer att de måste lagas. Mina cellplast har aldrig behövt det. Inte ens när jag drömt mardrömmar har jag vaknat mitt i natten och upptäckt att jag i förvirringen skurit mitt liggunderlag i små, små bitar (eller vad det var någon härovan försökte antyda). ;)

En nackdel med cellplast är att det är skrymmande. Pulkan blir otymplig att lasta och det är väldigt svårt att hitta välkonstruerade regnskydd till sommarryggsäcken som även rymmer liggunderlaget. Producenterna låtsas nog att alla har uppblåsbara numera. :(

Skall man göra resa utan backup som exemplet så måste man tänka på vad 'single point to failure' ger i konsekvens - om det 'bara' ger obehag eller gör att man måste avbryta eller tom försätter det i en livshotande situation.

Har man liggunderlag med 2 utbytbara tuber och grönlandstur i planen så kommer minst 3 gå sönder - har du 3 reservtuber så kommer 4 gå sönder - så är det bara om man går efter vad Murphy säger. Och då är frågan - hamnar man i en väldigt mycket sämre situation då än innan eller bara en lite försämring som lätt hanteras ??

cellplastliggunderlag är som redan nämnt näst intill idiotsäkra, det går att hugga igenom kniv på otaliga ställen - katter kan vässa klona på dem (o ja mer än en uppblåsbar liggunderlag har effektivt punkteras av en nyfiken katt...) - ja förutom för eld då - men det gäller alla liggunderlag som inte är mineral-baserade... ;-)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skriv till Danska försvaret och be om en kopia på deras Siriuspatrull utrustningslista för deltagare och en tvåmanna patrull. Det är relevant och funktionellt.
Dk FM kan nås via adressen Kastellet, København, Danmark.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips