Det är en tältdjungel

Youtube

Ett allmänt tips för de som går i tältköpartankar är att det finns ganska mycket videos på Youtube. Både lite mer proffsiga, oftast tyska butiker, och rena amatörfilmer som visar hur man sätter upp tälten osv.
 
När friluftsland slog igen sin butik i Lund hade de MSR Carbon Reflex 3 för 3000:-. Jag var väldigt nära att köpa och ångrar nog att jag inte gjorde. Jag har läst flera postiva recensioner på tältet och tältets låga vikt och stora rymd är mycket tilltalande. Kvalitetskänslan är också hög.

Nu blev det inget köp pga flera anledningar. Först och främst var jag faktiskt inte ute efter ett tält i den storleken. Andra saker som jag var lite tveksam till är tält- och golvdukens vattenpelartryck på 1000 resp. 3000mm, innertält i mesh (för- och nackdelar) samt uppsättningstillvägagångsättet.
 
Valet och kvalet

Tack allihopa för era svar!

Nu har jag snöat in mig ännu mer på MSR´s tält. Upptäckte även modellen Hoop som någon här på utsidan köpt och var nöjd med. Det jag kan se, att den skiljer sig från Hubba hubba HP, är att den är något större och någonting jag gillar med Hoop är att dragkedjorna är åt olika håll på bägge ingångarna vilket jag kan tänka mig är bra vid blåst (att man kan välja sida att laga mat på, med vinden). Ni som känner till Hoop och Hubba hubba HP, är det värt dom ca. extra 500 grammen som innebär vid Hoop? Något tråkigt dock att dom är gröna vilket jag ville komma ifrån. Får satsa något mer på färgglada kläder..

Marmot har jag kikat på som tidigare nämnt men ju mer jag tittar desto kräsnare blir jag med vikten. Helt plötsligt känns 3 kilo tungt fast jag vet att många anser det som ett lättare alternativ. Samtidigt finns det ju en anledning till varför vissa kvalitétstält väger. Marmot är även ett märke man ser ofta vid expeditioner vilket känns tryggt iom att jag ser det som ett tecken på kvalité.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SageXp Tältdjungel Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.