Det är en tältdjungel

Såhär på eftermiddagen är butiken nästintill tom på kunder och man kan då inte låta bli att ge sig in i tältdjungeln. Precis, det är en djungel. Alla leverantörer pratar bara gott om sig för att övertyga om att just deras produkt är de bästa. Jag vänder mig nu till er för att få höra era egna åsikter, tips, råd och om vad ni anser är viktigt att tänka på vid köp och val av tält.

Pris; "kvalité före kvantitét" - det får kosta
Storlek; för 2 personer
Säsong; vår, sommar och höst
Väderlek; ska tåla kraftigare vindar med regn
Användningsområde; från stenigt fjäll över trädgräns till vanliga campingsdagar på gräs
Färg; helst något som syns dvs. att skogsgröna tält inte är det bästa

Ni som har en absid, är det värt vikten? Ni som inte har en, saknar ni en? Tanken är att jag ska kunna använda tältet oavsett väderlek under dessa tre säsonger och börjar det plötsligt snöa (worst case scenario) eller regna kraftigt bör tältet klara detta. Jag har av någon anledning bildat en förkärlek till tält från marmot och msr.

Det är en djungel. Kom med era råd för detta är första tältköpet och det skulle inte förvåna mig ifall jag missat en viktig punkt vid samband av köp som exempelvis ventilering eller liknande.
 
Såhär på eftermiddagen är butiken nästintill tom på kunder och man kan då inte låta bli att ge sig in i tältdjungeln. Precis, det är en djungel. Alla leverantörer pratar bara gott om sig för att övertyga om att just deras produkt är de bästa. Jag vänder mig nu till er för att få höra era egna åsikter, tips, råd och om vad ni anser är viktigt att tänka på vid köp och val av tält.

Pris; "kvalité före kvantitét" - det får kosta
Storlek; för 2 personer
Säsong; vår, sommar och höst
Väderlek; ska tåla kraftigare vindar med regn
Användningsområde; från stenigt fjäll över trädgräns till vanliga campingsdagar på gräs
Färg; helst något som syns dvs. att skogsgröna tält inte är det bästa

Ni som har en absid, är det värt vikten? Ni som inte har en, saknar ni en? Tanken är att jag ska kunna använda tältet oavsett väderlek under dessa tre säsonger och börjar det plötsligt snöa (worst case scenario) eller regna kraftigt bör tältet klara detta. Jag har av någon anledning bildat en förkärlek till tält från marmot och msr.

Det är en djungel. Kom med era råd för detta är första tältköpet och det skulle inte förvåna mig ifall jag missat en viktig punkt vid samband av köp som exempelvis ventilering eller liknande.

Tycker du ska börja att köpa ett billigare tält, som mig ungefär för 1000 kr borde blir bra. Det kanske räcker. Köper du ett dyrt tält för 5000-6000 kr, helt sjukt vad priserna för tält är överdrivna så kanske du kommer ångra dig och det är inte skoj, samt det kanske går sönder, är heller inte skoj. Ett tält kan gå sönder ganska lätt om man tältar i ojämn och vass terräng.

Tycker trailstar verkar ruskigt bra, ser ut att stå emot regn väldigt bra alla fall, bra konstruktion. Tryggt varumärke med.
 
fortsätt kolla på marmot och msr, bra tält, till halva priset av många andra tält, du får ett tält för runt 2500:- som lätt matchar dubbelt så dyra tält... bestäm bara ifall du vill ha kupol eller tunnel, med eller utan absid.. själv valde jag tunneltält med absid av två anledningar, jag vill käka frukost i absiden och jag vill ha ryggorna och hunden inne vid behov. kupoltälten är överlägset mycket enklare att sätta upp och självstagande.
 
Jag har ett MSR Carbon Reflex 3 som är helt underbart.


Pris; Blev cirka 3500kr då jag beställde från USA
Storlek; Riktigt gott om utrymme för 2 personer, vilket är skönt
Säsong; vår, sommar och höst. Japp!
Väderlek; ska tåla kraftigare vindar med regn. Japp!
Användningsområde; från stenigt fjäll över trädgräns till vanliga campingsdagar på gräs. Japp!
Färg; En trevlig, lagom skrikig gul färg
Vikt: Enligt min våg 2099g.
Två absider och två ingångar. Tar all packning med råge. Absiderna går att fälla upp som vingar för att göra en bra matlagningsplats.
 

Bilagor

  • P1010549.jpg
    P1010549.jpg
    140.9 KB · Visningar: 727
Jag har ett MSR Carbon Reflex 3 som är helt underbart.

Pris; Blev cirka 3500kr då jag beställde från USA
Storlek; Riktigt gott om utrymme för 2 personer, vilket är skönt
Säsong; vår, sommar och höst. Japp!
Väderlek; ska tåla kraftigare vindar med regn. Japp!
Användningsområde; från stenigt fjäll över trädgräns till vanliga campingsdagar på gräs. Japp!
Färg; En trevlig, lagom skrikig gul färg
Vikt: Enligt min våg 2099g.
Två absider och två ingångar. Tar all packning med råge. Absiderna går att fälla upp som vingar för att göra en bra matlagningsplats.

Tack för ditt svar!
Jo, det är någonting jag finner väldigt smidigt med MSR´s tält. Inte bara det att du ofta har två ingångar utan även absiderna är bra fördelat. Låg vikt och verkar ha ett omtyckt utbud.

Någon mer som har erfarenheter utav just MSR´s tält?
 
Det verkar som att man måste upp med innertältet först = inte så bra. Christoffer bör veta. Jag kör Hilleberg och och är frälst men de är sjukt dyra nuförtiden. Jag gav väl 5600 för mitt gamla Nammatj 3 och 6500 på outlet för mitt Allak som verkar ganska likt MSR ovan, dock så sitter innertältet hängt inuti och man snäpper upp ytertältet så ingen risk att blöta ner innertältet.

http://www.youtube.com/watch?v=qR9KFCSF6us

Fanns trick för att lösa det, läs kommentarer: http://www.youtube.com/watch?v=HLnvKN4JJAc&NR=1

Måste man inte sätta upp innertältet först på MSRs tält? Dvs det riskerar bli blött vid regn?
 
Senast ändrad:
rätta mig om jag har fel.. dom flesta tält som tillverkar sätts upp med samma princip som MSR, det är väl den nord amerikanska modellen? hade det varit så dåligt så hade dom väl bytt till den skandinaviska modellen?
 
Hej, jag har tittat på ett Marmot Grid Plus som jag funderar på att köpa till hösten. Kan ju tyvärr inte berätta så mycket om tältet efter egen erfarenhet men det jag har läst om det låter ganska lovande.

http://marmot.com/products/grid_plus?p=118,71

Det går för ca 4000 kr i Sverige.

-Funkar för 3 säsonger
-Har en absid på ca 1 m2,
-Självstagande
-Man kan sätta upp det med yttertältet först, eller med innertältet fastsatt inuti yttertältet för att undvika att innertältet bli blött.
-Har en fin färg
-Väger 3,4 kg (vilket är 700 g mer än ett Nallo 2 GT, men så sparar man 3000 kr i inköpspris.)

Ja, som sagt har jag inte provat det själv men jag tycker att det verkar lovande och jag ska iaf köpa ett :)
 
rätta mig om jag har fel.. dom flesta tält som tillverkar sätts upp med samma princip som MSR, det är väl den nord amerikanska modellen? hade det varit så dåligt så hade dom väl bytt till den skandinaviska modellen?

Fördelen med den nordamerikanska modellen är väl enkel konstruktion, inga stångkanaler eller krokar i yttertältet, bara en duk med dragkedjor. Det ger ju inte bara billigare tillverkning, jag föreställer mig att det är mindre risk för läckage. Den skandinaviska modellen skulle jag tro har den fördelen att den blir mer vindtålig i.o.m. att stängerna är fixerade i yttertältet. Vid riktigt skitväder alltså, men jag kan ha fel.
 
Varför då? De tror väl på sina lösningar och där de tälten används mest kanske man har stor nytta av att kunna sätta upp ett separat innertält som skydd mot insekter. Jag har personligen använt mitt Nammatj en enda natt med endast innertältet och separata stånghållare, då pga ryssvärme. I riktigt busväder med blåst och regn så tycker jag att det är fördel att man slipper riskera att blöta ner innertältet och att dukarna sitter ihop. Sen finns det ju patent också, man kan ju knappast kopiera valfritt märkes konstruktioner och sen ut och sälja kopior (som kineserna gör).

rätta mig om jag har fel.. dom flesta tält som tillverkar sätts upp med samma princip som MSR, det är väl den nord amerikanska modellen? hade det varit så dåligt så hade dom väl bytt till den skandinaviska modellen?
 
Regnproblem

Jag kan säga som så att det lilla regn som hinner in innan två personer slänger över yttertältet är verkligen inga problem. Snabbtorka med en handduk. Slog upp det i lördags i åska och ösregn utan problem. Det är snabbstpännen till ytterduken så det är hur enkelt som helst.

Och huruvida det är vindtåligt så har jag svårt att tro att det inte skulle klara ordentliga stormar. Det har ju dubbla bågar som alla tunneltält plus en extra takbåge som kopplar ihop de långa bågarna.

I just det här tältet så har man enorm rymd för två personer, mycket större än de betydligt tyngre HB tält jag har provat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SageXp Tältdjungel Bo och sova 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...