Den höga vägen

Jag har läst om Den höga vägen mellan Abisko och Kebnekaise i STF:s kursprogram. Kan någon ge mig mer information om denna tur? Vilka toppar och stugor är lämpligast att kombinera?
Finns det några fler Haute Route turer i de svenska eller norska fjällen med stugövernattningar som är 5-8 dagar långa?

Hälsningar Johan

Abisko - Riksgränsen

Jag får väl svara på mitt eget inlägg. I utemagasinet #1-2001 står det lite om Jojo-leden mellan Alesjaurestugorna och Kebnekaise, men första biten från Abisko verkar vara riktigt flack och tråkig.

Istället undrar jag om någon har synpunkter och råd för turen, läst utemagasinet #1-1999:
Abisko – Tjåmuhas och Giron – Abiskojaurestugorna – Toppen 1201, NV – Kårsavaggestugan – Gorsacohkka – Låktatjåkkastugan – Loktacohkka – Låktatjåkkastation – Vassecohkka – Vassijaure – Vuoiddasriida via Vassecohkka – Riksgränsen.

Höga vägen!

Hej!
Inser att detta svar kommer lite väl sent..hur som helst, jag deltog i Höga Vägen-arrangemanget förra året. Reseberättelse hittar du på min hemsida http://w1.185.telia.com/~u18513558/ (klicka på Expedition:Robinson i fjällen :)

Kan knappast säga att första biten var flack och tråkig. Snarare tvärtom! Turen inleddes med linbana upp på Nuolja och sedan var det upp och ner för hela slanten. Inte helt lätt med flatljus och tung rygga. Men turen bjöd på en hel del njutningar - t. ex var vädret så pass gynnsamt att vi kunde ta 'högsta' vägen från Alesjaure till Nallostugan över Bossuscohkka. En riktig höjdare!

På det hela taget är jag riktigt nöjd med turen! Rekommenderar den varmt.

Mvh

Petra

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg