Dam eller herr

Ursäkta alla frågor, men gällande hjul, är det 28" på både kona dew drop:en och nishikin? kan inte hitta någonting om det i listan, men funderar på om det där 700c har någonting med det att göra. det är ju en hel vetenskap detta..

Ursäkta alla frågor, men gällande hjul, är det 28" på både kona dew drop:en och nishikin? kan inte hitta någonting om det i listan, men funderar på om det där 700c har någonting med det att göra. det är ju en hel vetenskap detta..

Det där med hjulstorlekar är en vetenskap. 28" kan vara olika storlekar. Dagens vanligaste 28" motsvarar 622 mm = 700c. Läs mer på http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html
/Niklas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Till stora delar har du rätt, mycket herr/dam handlar om onödiga normer, men det har faktiskt kommit en hel del friluftsprodukter där man tagit hänsyn till några av de olikheter som dock finns mellan män och kvinnor. Vissa tjej-prylar är riktigt bra.

Så "herr"-cykelramar som är anpassade till kvinnor (lite högre, lite kortare) och korta män (lite lägre lite längre) borde inte vara en omöjlighet. Frågan är bara marknadens storlek och priset.

T.ex. ryggsäckar lider istället av benämningarna "ryggsäckar" respektive "damryggsäckar som är speciellt anpassade för damers kroppar". Som om manskroppen vore standard och damkroppen "speciell".

Jag köpte min cykel hos en cykelhandlare som vägrade tala om damcyklar och herrcyklar. "Det heter öppen och sluten ram. Sluten ram är bättre, och damer skall också ha bra cyklar!" sa han.

"Damcyklar med sluten ram" vore inget omöjligt, nej. Det måste väl redan finnas, kvinnliga tävlingscyklister har väl knappast öppen ram?

Samma sak m frampakethållaren. Självklart kan man lösa det, men jag har grejat en del o tycker att det blir alldeles för omständigt o de lösningarna jag har testat håller inte. Garanterat ingen som har löst det innan o som berättar hur.

Vad var problemet, lowriderhållare på dämpgaffel? Finns ett antal (ganska dyra dock) färdiga butikslösningar. Med trovärdiga tillverkare som Tubus, Thorn och Blackburn borde det finnas grejer som funkar för den som är beredd att betala för det.

Annars så är ju rörmokare bra på att fästa runda saker, och dämpgafflar brukar vara rätt breda. En sån här http://www.hydroscand.se/produkter_6_1/rorklammer_1?gclid=CL6a07r61K8CFQIYzQod-BZKKw (om den ryms) borde kunna vara en bra förankringspunkt.

Vad var problemet, lowriderhållare på dämpgaffel? Finns ett antal (ganska dyra dock) färdiga butikslösningar. Med trovärdiga tillverkare som Tubus, Thorn och Blackburn borde det finnas grejer som funkar för den som är beredd att betala för det.

Annars så är ju rörmokare bra på att fästa runda saker, och dämpgafflar brukar vara rätt breda. En sån här http://www.hydroscand.se/produkter_6_1/rorklammer_1?gclid=CL6a07r61K8CFQIYzQod-BZKKw (om den ryms) borde kunna vara en bra förankringspunkt.

Det är inget problem längre. I korthet så kan jag säga att jag blev rekommenderad att inte fästa en lowrider mha såna där runda slangklämmor i min "ovala" (den är oval på utsidan o platt på insidan) aluminium gaffel. I just det här fallet ville jag inte göra nånting själv o istället betala mig ut ur problemet, det var svårt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips