Dålig teknik eller stora pjäxor?

Några tips

När man åker telis åker man ju på en lång monoski varför man bör ha lika mycket belastning på båda skidorna som utgångspunkt. Öva att flytta över tyngdpunkten under svängen från 50/50 till att lägga mer på främre skidan och mer på bakre skidan och känn hur svängen ändras med ändrad tyngdpunkt.

Byt alltid position med att gå bakåt med den främre skidan det ger väldigt bra stabilitet och man hamnar som lättare i rätt position.

Avlasta ordentligt när du byter position.

Jag åker alltid med olåsta skaft, telemark ska ju ändå vara åkning med lös häl, att ha skaften olåsta ökar möjligheterna att använda tyngdpunktsförskjutning för att påverka svängradien.

Stå rätt högt men blir det krångligt sjunk.

Hej Kulram, ifall du kan flytta framfoten höger-vänster fastän pjäxan är åtdragen så hårt det går så är den för stor. Känslan av tårnas kontakt med skidan är avgörande för min egen telisåkning.

Jag fattade inte att mina gamla Scarpa T2 pjäxor var för stora förrän jag bytte till ett halvnummer mindre Scarpa T1 ... de första 3 dagarna gjorde de ont och klämde lite här o där, men helt plötsligt kunde jag åka i alla fall en 8-10 pucklar på raken utan att skrota där jag tidgare haft svårt för 3 på raken. Efter 5 dagar slutade de klämma och sitter perfekt.

Själv tycker jag att offpiståkning är roligare på telisar, just när det är vallar så kan ju man parera enklare i längsled även om det förstås är jobigare för låren - vilket man löser med lite utfall med skivstång.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips