Dagstursryggsäck

Hej, min sambo önskar sig en dagstursryggsäck i födelsedagspresent och nu har jag kollat lite på Haglöfs - VINA 30 och MILA 35. Jag är inte så erfaren på detta område och undrar vilken av dessa som är bäst?
 
Vad ska ryggsäcken användas till?
Bara ute i naturen eller även till andra tillfällen, ska laptop kunna medföras, nån form av utrustning för foto, klättring, hundprylar...

Själv är jag mycket förtjust i Ospreys ryggsäckar, jag har Talon 44 sedan ett par år tillbaks. För dagstur finns motsvarigheten Tempest för damer här som 30 liter: http://www.outnorth.se/osprey/tempest-30#MysticMagenta
(är hon lång så är det Talon som gäller)
Lite dyrare än Haglöfs säckarna men en riktigt välrenommerad serie.
 
Den kommer väl främst att användas i naturen, han har en större vandringsväska (haglöfs) för längre turer och denna ska då istället användas till kortare dagsturer. Då han redan är "bekant" med haglöfs och vänner tycker de är bra så tänkte jag köra på det spåret.

Det kommer möjligtvis att medföras fotoutrustning men inte någon laptop eller dyligt.
 
Bestäm först hur många liter som är lämpligt. Vad ska tas med? För en tröja, några smörgåsar, vatten och regnjacka så räcker 20-25 liter. Ska stormköket och regnbyxorna med så rekommdenderas 30-40 liter.

Jag har en Osprey Talon 22 och en Osprey Kestrel 38, på 22 respektive 38 liter. Båda sitter mycket skönt på ryggen och själva säcken väger inte så mycket.
 
Senast ändrad:
Precis, mellan 30-35 pratade han om. Då stormkök och sådant ska få plats.

Haglöfs MILA är ju 35 liter medan Haglöfs VINA är 30 liter. Jag har försökt hitta recensioner på dessa men vet inte vars man ska leta.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.