Cykla på vintern?

Är det någon av er som har tips för vintercykling? Jag menar alltså att cykla långt några veckor med tält och allt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Visst går det bra att cykla på vintern, men det finns några nackdelar. Snön på vägen gör att de gå mycket tyngre, vägrenarna har ofta lös snö. Är det runt noll och snö eller regn förvandlas cykeln sakta till en isklump. Kylan gör att olja på kedja och fett i nav stelnar, det går tungt.

Fast det är ju inga problem egentligen. Det är ju bara att anpassa dagsetappen.

Här i Norrland kan man ofta cykla på skoterspår, och ibland även fritt på skarsnön tidiga morgnar på våren.

God tur!

ipg289h; sa:
jontte00; sa:
Är det någon av er som har tips för vintercykling? Jag menar allts?att cykla långt några veckor med tält och allt.
Inte s?kul, tror jag, fartvinden gör det väldigt kallt. Det finns en utmärkt sida om vintercykling här http://users.rcn.com/icebike/ Lycka till!
Själv åker jag bara MTB vintertid.

Per
http://www.lowdin.nu

Det gaar ganska bra att cykla laangt under vintertid. Jag foerdrar naer det aer mellan -5 och -10 grader foer daa aer det tillraeckligt kallt foer att vaegbanan aer frusen men aendaa inte saa kallt att man fryser foer mycket. Naer temperaturen ligger runt noll saa faar man problem med isbildning oeverallt och verken vaexlar eller bromsar fungerar. Man faar daeremot tuffa istappar under skorna :)
Aer det kallare aen -20 saa blir det jobbigt efter ett tag. Man fryser ganska mycket om haender och foetter men om man stannar ibland och hoppa runt lite foer att faa igaang blodcirkulationen i foetterna saa kan man haalla igaang en hel dag. Under -30 boer man hellst undvika att cykla naagra laengre straecker men upp till 3 mil paa en dag gaar bra. Som kallast jag har cyklat i aer -57 och det var inte skoent...
Om man ska goera en laengre tur paa vintern saa kan man nog raeckna med att cykla 5 mil om dagen ganska laett.
Har du fler fraagor om vintercykling saa kan du maila mig direkt. j_stellan@yahoo.se eller besoeka min hemsida paa www.ghdata.nu/stellan

Lycka till!

/Stellan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips