Cykla i Afrika för välgörenhet

Hej Vänner!
Jag och en kompis har bestämt oss för att cykla Kigali, Rwanda till Nairobi, Kenya nästa sommar för att samla in pengar till ett barnhem. Har ni tips på vägar, packning, vad som helst för att hjälpa oss så tas det tacksamt emot. Kolla in Bikingforhope2014 på Facebook för att läsa mer om oss. Ta hand om er!

Tänker ni cykla norr (via Uganda) eller söder (via Tanzania) om Victoriasjön ?

Väljer ni via Uganda är det ganska bra vägar hela vägen, dock mycket tung trafik bitvis.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har bott i Uganda ca 6 år, så har väl lite koll där.

Men kan mindre om norra Tanzania, fast det går väl båtar (färja) på Victoriasjön från Bukoba till Mwanza, vilket kan vara ett bra alternativ att undvika en lite besvärlig och lång sträcka landvägen.

I Rwanda har jag också cyklat, "kuperat" är väl en bra beskrivning, men fint.

Lycka till !

Trafik

Hej

Jag reste i våras från Malawi upp via Tanzania till Nairobi. Cyklade inte men åkte buss på de stora vägarna genom landet och mitt intryck var att trafiken var rätt tung. Vägarna runt Dar es Salaam och upp mot Nairobi är bra. Naturen är på sina ställen riktigt fin och den stora vägen som korsar Tanzania går genom en stor national park.

Låter som en häftig resa!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips