Cykelvagn till kajak

VKVs kajaker har ända sedan 1980-talet ett rör genom fören med en innerdiameter om 10-12 mm. utmärkt att låsa fast kajaken med med ett standardhänglås.

Det blir väldigt bra cykelstyrsel på kajaken både när man svänger och när man bromsar med en så stabil draganordning som den jag använder. Risken att kajaken wobblar om man vinglar lite med cykeln blir också mkt mindre.

Moderna VKV-kajaker har också säkerhetsröret bakom sittbrunnen för flottörstabilisering och självräddning som jag använt till att förankra kajakvagnen.

Thure
Ok, vad praktiskt! har ett roderfäste baktill jag brukar trä en låsvajer igenom. Kanske skulle gå att bogsera den baklänges istället.

Den här principen tycker jag ser simpel ut för bogsering
https://www.ebay.com/itm/Kayak-Tow-...Dumb-Stick-XL-MODEL-XL-XL-XL-XL-/264439353233

Borde ju gå att fixa en själv billigare.
 

Jag har testat liknande med en planka fastsurrad på pakethållaren.

Cykelbalansen blir dock lidande och väghållningen hos ekipaget. Bästa praktiskt användbara dragpunkten på cykeln är vid baknavet som diskuterats tidigare i tråden. Det är därför jag har placerat min svivel precis ovanför cykelns bakaxel.

Thure
 
Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Så långt allt väl

Det visade sig besvärligt att få tag i Hobie Heavy Duty Cart men till slut kom det ändå en. Jag skaffade Kanotcentrums drag då jag har erfarenhet av kopplingen och dess funktion sedan tidigare.
Hade även turen att få tag i en funktionell och billig äldre MTB som är som klippt och skuren för ändamålet.

Fastgörningen av cykeldraget var ett kapitel för sig. Det passade först väldigt dåligt till Hobien och ville bara glida av framåt. Men jag kom på att om man låter en spännrem löpa i kajakens längsled runt dragets tvärstag uppe, runt fästremmen nere vid kölen samt däremellan genom hålet för Mirage Drive så erhålls en pålitlig infästning.

Kommer att återrapportera om komplikationer uppstår. Tills vidare betraktar jag problemet som löst och tackar för all input!

Hej!
Kör du fortfarande med den här lösningen? Har blivit med en Hobie Mirage Oasis tandem som jag vill kunna dra efter cykeln dryga 3 km.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips