Cykeltripp Tibet/Nepal - Tips sökes!

Tjenare!

Mitt första inlägg här, har letat lite lätt men inte hittat vad jag söker efter så om det finns liknande trådar länka gärna!

Har länge drömt om att åka till Tibet eller Nepal för att cykla MTB och uppleva naturen som verkar vara en riktig höjdare :)

Jag kommer antagligen åka ensam och undrar nu ifall nån av er kanske har gjort en liknande resa? och om ni i så fall har några tankar kring vad man skall tänka på.

När jag tittat på nätet hittar jag ett flertal utländska företag som erbjuder gruppresor och fina turer i området men det är ju svårt att få en bild över deras seriositet osv endast över internet.
Finns det några svenska motsvarigheter eller har ni något särskilt företag att rekommendera?

Tack på förhand!

Johan Junemo, Sävedalen
 
Jag kommer antagligen åka ensam och undrar nu ifall nån av er kanske har gjort en liknande resa? och om ni i så fall har några tankar kring vad man skall tänka på.

Har hojat en hel del på väg i Nepal, eftersom jag bott i landet, men aldrig på stig i bergen. Däremot har jag träffa folk som hojat runt Annapurna. Det verkar funka bra, inte minst därför att det finns så fina små hotel hela vägen så man behöver bara ett minimum av packning.

Tibet är dessvärre fortfarande ockuperat av kineserna, och det kan vara otrevligt att resa där.

En variant är Ladakh i Indien. Kulturen är närbesläktad med Tibets. Vi hojade där för några år sedan och hade en jättekul fin resa. Se http://www.lowdin.nu/MTB/MTB-Himalaya.html
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.