Cykelslangar i termoplastisk polyuretan (TPU)

Det verkar ha kommit nya dyra cykelslangar i termoplastisk polyuretan (TPU).

Tydligen ska TPU-slangarna vara betydligt lättare än latexslangen och dessutom kunna hålla luften betydligt bättre än latexslangen.

Rullmotståndet ska tydligen vara aningens sämre än latexslangen, men fortfarande mycket bättre än butyl-slangen.

Priset sticker dock iväg. En snabb googling ger priser runt 300-350 kr/slang.

Finns för såväl racer, gravel/hybrid och MTB.

Någon som testat?

/Niklas
 
Hej Niklas,

Jag kopte TPU-slangar (cyclami*) for inte sa lange sedan. Dessa har ersatt Bridgestone Extenza, dvs latta butylslangar.

Jag ar val inte nagon fartfantom, utan tycker val mest det ar roligt att kopa grejer. Darfor har jag nog svart att se stora fordelar med TPU-slangar for mig. Jag kanner val ingen storre skillnad i rullmotstand eller vikt. For mig ar det ungefar 30 gram lattare de tidigare slangarna. Men visst ar det roligt i alla fall, och att byta ut inneslangarna ar nog nagot av det billigare du kan gora. Fast det visste du sakerligen redan. Mina sitter i ett par GP5000, och tillsammans fungerar de bra for mig. Inga punkteringar hittills.

Latex-slangar har jag dessvarre aldrig anvant.

*For mig kostar de drygt 100SEK/styck (3213JPY for ett par).
 
Ok!

Latex har jag testat för drygt 25 år sedan på min dåvarande MTB. Inbyggd pyspunka + en mysko punktering när cykeln hade legat stilla i vårsolen i ungefär 30-60 minuter, har gjort att jag sedan kört butyl.
/Niklas
 
Jag som absolut inte jagar gram men istället söker underhållsfrihet och tålighet - är det nya matrialet tåligare mot punktering eller är det likvärdigt?
Brukar köpa de som beskrivs som extra punkteringståliga och dito däck men någon enstaka gång blir det punka ändå.

/Patrik
 
När det gäller punkatålighet, så anser jag att det är däcket som ska stå för detta, inte slangen.

Ty går något vasst genom däcket, så lär det ändå bli punka rätt snabbt - oavsett om det är en tunn eller tjock slang! Den enda skillnaden är väl då att punkan kanske kommer någon kilometer senare med den tjocka slangen...
/Niklas
 
Tubless kräver så väl en del jobb som att både däck och fälg är anpassade för detta.

Mina 20-25 år gamla Mavic-fälgar lär väl inte fungera med tubless, vad jag förstår.
/Niklas
 
Vad är fördelen mot att köra tubeless? Man slipper slabbet med gucka och det blir kanske något lättare?
Nu ar detta mycket tyckande, och detta ar min asikt, som ocksa delas av manga i just mitt sallskap av vagcyklister.

[jag overdriver till viss (stor?) del]Tubeless ar ett meck att fa pa hjulet, toleransen dack och hjul blir mycket viktigare, det vill inte satta sig och kraver flertalet omtag med pumpen. Det stanker. Om du val far punktering nar du cyklar sa ar det anda enklast att anvanda sig av en inneslang. Du behover konstant fylla pa mer tatningsmedel. Nar det val har torkat pa insidan av dacket sa ar det inte helt latt att fa bort. Det ar langre inte lattare an dack plus TPU. [/slut pa overdrivandet]*

Det ar val till mangt och mycket en smaksak. Kanske ocksa lite beroende om man cyklar MTB/gravel eller vag. (Vag)Cyklister ar ju ocksa ganska traditionella av sig, se debatten om falg- eller diskbromssystem.

*allt sagt med glimten i ogat.
 
Det verkar ha kommit nya dyra cykelslangar i termoplastisk polyuretan (TPU).

Tydligen ska TPU-slangarna vara betydligt lättare än latexslangen och dessutom kunna hålla luften betydligt bättre än latexslangen.

Rullmotståndet ska tydligen vara aningens sämre än latexslangen, men fortfarande mycket bättre än butyl-slangen.
Nja, både butyl och TPU-slangar finns i olika tjocklek och från olika tillverkare och då även med olika skillnad i rullmotstånd. Men det går inte att generalisera som att alla TPU-slangar skulle vara bättre än alla butyl-slangar

Tidningen Tour testade 12 olika slangar, inkl två tubolitoslangar, i nr 7-2020 för lvg dvs ~18-28mm bredd. De testade slangarna vägde 22-97g
Det skiljde minimalt i rullmotstånd mellan butylslang på 68-85g och Tubolito Road på 41g,
Tubolito S-Road på 22g var lite bättre men skall inte klara fälgbroms.
Här finns testet. https://www.tour-magazin.de/komponenten/reifen/wie-gut-sind-leichte-rennrad-schlaeuche/a49079.html
Hela testet kostar 0,99 € att ladda hem, men man kan läsa vilka slangar som testades, testmetod och "Test-Fazit" gratis på den länkade sidan.

Tidningen Roadbike testade i nr4-2023 flera olika TPU-slangar
roadbike-4-23-tpu-slang_2-png.613873

roadbike-4-23-tpu-slang_2-png.613873



Men nuförtiden är väl svaret för den som på sin lvg/gravel-cykel vill ha minimal vikt, lägre rullmotstånd och samtidigt lägre risk för punktering
Tubeless
Även proffsen i Worldtour och inte minst TdF använder tubless istf tubdäck.


Priset sticker dock iväg. En snabb googling ger priser runt 300-350 kr/slang.
+1
 
Tack Håkan!

Så de tunnaste TPU-slangarna ska alltså inte användas ihop med fälgbromsar! Förmodar att dessa slangar inte klarar av den friktionsvärme, som utvecklas vid fälgbromsning.

Visst har man tidigare läst om överhettade fälgar i branta alpina nedförslöpor, med höjdskillnad bortåt kilometern eller mer.

Men att det även avråds från ultralätta TPU-slangar med fälgbromsar i vanligt svensk låglandsterräng, med kanske 50-60 meters höjdskillnad i backarna, var nytt för mig.

Och ja, då det är ont om fälgmodeller som både fungerar med både slanglöst och fälgbroms, så är det väl just fälgbromsmodeller som är mest intressant för att testa med lätta TPU-slangar...
/Niklas
 
Och ja, då det är ont om fälgmodeller som både fungerar med både slanglöst och fälgbroms,
De flesta hjul som lanserats de senaste 5 åren är till största del för slanglöst. Ofta märkta med ”TLR”.
Dock har utvecklingen av fälgbromsade fälgar avstannat pga skivbromsat har större marknadspotential.

Sök bland tex Dtswiss och Huntwheels och du hittar flera fälgbromsade hjul för slanglöst.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.