Cykel med Ryan Air till Glasgow/Prestwick?

Hej!
Jag undrar om någon med erfarenhet av cykeltransport med Ryan Air skulle vilja höra av sig med sina erfarenheter;-)
Jag har sett att man till en kostnad för 25eurosar får med cykeln. Hur packade ni den? Gick det att få tag på cykelkartonger e.d efter cykelturen i Skottland? Fungerade transporten eller blev något skadat på cykeln? Hur bokade ni cykeltransporten? Går det att göra över internet eller måste man ringa?

Man kommer även relativt sent till Glasgow/Prestwick (23.40). Finns det något bra ställe i närheten dit man lätt kan ta sig med cykeln för övernatting till dagen efter.

mvh
Håkan

Cykel på flyg

Hej
Jag är flyglastare och har själv haft ned cykeln några gånger på flyg.
- Ta inte ut luften ur däcken (tryck i lastrummet på boeing 737 och nästan alla andra lastrum, obs ej i bakre lastrum på DC9).
- Undvik mellanlandningar ( då lastas den på och av bagagevagnar många gånger.)
- Skydda bakre växelförare, den sitter ofta i ramen via ett lättmetall-bleck som lätt böjs.
- Ta av pedaler och vrid styret.
- skydda kedjan och oljiga delar med papp / plast.

God tur!
P.s de flesta flyglastare är hyggliga människor... de "kastar" bagage för att undvika ryggont. Inte så många som "kastar" cyklar dock.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips