Cykel + Expressgods = KASS

Åter till ämnet cykel + Expressgods!

Idag skulle min kompis skicka sin cykel från norra sverige till mellansverige. Efter samtal med Expressgods, för att få reda på hur det låg till och var vi skulle lämna in den nu efter förändringarna, fick vi veta att vi skulle lämna in den på busstationen. Visst OK, men:

Vi blev dessutom informerade om var att ingen försäkring gäller om den är oförpackad.
Dom skriver på sin hemsida:
-När ni lämnar in cykeln så kommer vi att förse cykeln med ett plastskydd för att förhindra att repskador uppstår. Cykeln skall vara olåst.
-Expressgods betalar inte ut ersättningar för skrapskador som uppstår vid transporten.

Gäller försäkringen då, eller?
Sedan skulle inte jag vilja lämna min cykel olåst till ett transportföretag utan att behålla vissa delar så som sadel och trampor. Det försvårar ju lite för en eventuell tjuv.

Vad det gäller behanligen av cykeln vill jag nog helst inte veta. Har tyvärr dålig erferenhet av hur gods behandlas av vissa transportbolag.

SÅ MITT RÅD:
ANVÄND VÄSKA OCH TA CYKELN SOM BAGAGE!!!
Ingen har någonsin protesterat mot min MTB-väska, än så länge. Varken flyg, buss eller tåg (Tågkompaniet). Har än så länge sluppit betala för övervikt på flyget, vilket det lätt blir med både bagage och hoj.

För flygtransport rekommenderas en vadderad väska. Vaddera gärna även känsliga delar. Allt för att var på den säkra sidan (bagage hanteras ofta lite ovarsamt vid lastning och lossning). En trasig cykel kommer man inte så långt på. Töm även ut luften delvis ur däcken.

Oj, det blev visst långt hoppas att det kan vara till nytta för någon.

// Matte

Håller med

Kan tyvärr bara hålla med. Skickade cykeln med SJ expressgods till Ludvika och Finnmarksturen förra året. När jag skulle hämta den var det ingen cykel längre. Den var helt demolerad. Ingen ville heller ta ansvar för det hela. Jag fick lägga ut för en snabbreparation och kunde lyckligtvis genomföra loppet tack vare en bra cykelhandlare i Ludvika. Pengarna för reparationen fick jag tillbaka efter ca tio påminnelser till SJ ett halvår senare!!!!!!! Mycket dåligt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips