Cumulus Lite 300 vs 400

Nu har det blivit dags för inköp av en ny sovsäck. Är det värt att gå från Cumulus 300 (komforttemp -2) till 400 (-6) om man främst (endast?) har tänkt att använda säcken sommartid vid fjällvandring? Verkar som att en del på detta forum kör på 400 sommartid, vilket gör mig osäker. Vill helst inte frysa!

Tacksam för svar.

Nu har det blivit dags för inköp av en ny sovsäck. Är det värt att gå från Cumulus 300 (komforttemp -2) till 400 (-6) om man främst (endast?) har tänkt att använda säcken sommartid vid fjällvandring? Verkar som att en del på detta forum kör på 400 sommartid, vilket gör mig osäker. Vill helst inte frysa!

Tacksam för svar.

Jag hade valt 400. Detta baserar jag på att 1. jag hatar att frysa om jag inte behöver det. 2, Det händer rätt så ofta att jag sover i minusgrader då mina fjällvandringar tenderar att vara i slutet av sommaren. 3. I mitt tyckte är -6 mer användbar än -2 dvs större användningsområde. 4. Det skiljer endast 100g så varför chansa.

För att krångla till det ytterligare så skulle jag istället ha valt Panyam 450. Detta främst för att den har en invändig dunkrage samt att den är lite större i axelvidd. Detta är givetvis individuellt men för mig väger dessa två fördelar över mot en lättare och kallare säck.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips