Cuhcavaggi, Nasketvaggi

Inga problem, det är en bra årstid och båda dalarna är lättgångna. N-dalen har ju ingen rösad led, men väl en liten stig på norra sidan. Mycket vackert och trevligt att gå där. C-dalen är ju rösad, men den rika vegatationen (gräs och örter) i dalens nedre del gör att stigen ofta försvinner. Men detta är inget problem, bara att fortsätta på sluttningen. C-dalen har ju också ett vad som du ser på kartan. Det är brett och inte särskilt djupt men vid regn kan det ändå bli något man måste planera för.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag var faktiskt där två veckor i somras (slutet av juli ,inga problem, lite snö men den funkade med vanliga kängor)! Gick från Vakkotavaera och hade sedan basecamp vid sjö 958 när jag lämnat Neaskatvaggi. Själva Neaskatvaggi är mkt vackert och lättvandrat, dock en rejält stigning när man lämnar dalen, med 29 kg på ryggen var det rätt tufft. Cuchavaggi är mer stenigt men absolut görbart. Inte lika illa som området nära Hukejaure som är rena morönstensträsket :) Jag gjorde en kortare film om min resa, du kan se den om du vill:

https://www.youtube.com/watch?v=nDKi7JKyFG4&t=545s

Bifogar även några bilder från området i fråga

Bilagor

• utsikt över cuhcavaggi.jpg
    utsikt över cuhcavaggi.jpg
    54.8 KB · Visningar: 419
  • tält vid sjö 958.jpg
    tält vid sjö 958.jpg
    46.2 KB · Visningar: 399
  • neaskatvaggi.jpg
    neaskatvaggi.jpg
    12.3 KB · Visningar: 394
Hej!
Tack för svar. Längtan till nästa tur kan vara svår. Återstår var det blir i juli, får se när tågbiljetterna släpps för sommaren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips