Cordelette?

"Jämnviktningen mellan tre eller flera punkter blir i mina ögon lika enkel om repsnöret inte är sammanknutet." Förvisso, men eftersom ett par delar av repsnöret då inte blir dubblerade förlorar man nästan hälften av styrkan i dom delarna. I vissa lägen kan det förstås vara bättre med en enkel längre slinga med öglor i båda ändarna. Det är ett argument för att använda en cordelette som har någon typ av knut som inte är för svår att öppna.
 
varför dubbel ?

mellpat; sa:
"Jämnviktningen mellan tre eller flera punkter blir i mina ögon lika enkel om repsnöret inte är sammanknutet." Förvisso, men eftersom ett par delar av repsnöret då inte blir dubblerade förlorar man nästan hälften av styrkan i dom delarna. I vissa lägen kan det förstås vara bättre med en enkel längre slinga med öglor i båda ändarna. Det är ett argument för att använda en cordelette som har någon typ av knut som inte är för svår att öppna.

Varför sträva efter dubbel när det räcker (gott och väl) med enkel?
Själv använder jag 5m (minus knutar), tubband. Användbart till mycket!
Att knyta upp vb verkar tidskrävande...
 
Jomenvisst, särskilt om man använder någon av de hårt låsande knutar som är de enda accepterade för sammanknytning av tubband. Fast ditt argument är inte lika giltigt om man som John Long använder en cordelette av tunt repsnöre ("6mm to 7mm perlon"). Och han har väl ännu så länge klättrat lite mer i t ex Yosemite än oss?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jones Cordelette Klättring allmänt 13
Xander Ankare: Cordelette vs. sliding X Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.