Cordelette?

'Suck... inte ännu en som inte kan söka' tänker ni säkert.

Men min fråga besvaras inga i de andra trådarna (vad jag har sett iaf), so here we go again med denna underbara rubrik :)

Jag har 5,5mm dymeema snöre som har ganska hög brottstyrka om man ska tro tillverkaren. Har läst att flera använder denna som cordelette, men knyter den som en slinga med några fiskare. Varför det egentligen? Räcker det inga med en 8a i varsin ända så slipper man ha dubbelt så mycket med sig? Jag kan tänka mig nått läge där dubbelt kan vara bra om en eller flera punkter kan belastas över vassa kanter, eller om man vill ha den rörlig (ej avknuten), men annars whats the point?

/Mike.
[Ändrat av miccolli 2004-09-29 kl 19:45]
 
Jo det går väl utmärkt att göra en strand med en åtta i var ände. Men då är stranden gjord med repsnöre och inte av en cordelette. Cordelett är inget samlingsnamn för material man bygger strandplatser av utan det är namnet
på en slinga som är sammanfogad och i längd runt 5-8m oknyten eller osydd.
 
Ok, det e jag med på... Jag får väll formulera om frågan.

Varför vill man göra en cordelette av repsnöre med så hög brottstyrka?
 
_Erik_; sa:
Jo det går väl utmärkt att göra en strand med en åtta i var ände. Men då är stranden gjord med repsnöre och inte av en cordelette. Cordelett är inget samlingsnamn för material man bygger strandplatser av utan det är namnet
på en slinga som är sammanfogad och i längd runt 5-8m oknyten eller osydd.

På stranden brukar inte jag klättra ;-)
 
Cordelette = litet rep, franska
Det skulle t ex kunna vara 5 m halv rep...

Repsnöre som inte är knuten alls = ännu mindre rep.
Frågan kvarstår.

Eftersom du funderar på att göra en Cordolette av en Spectrablandning sä är det väll lika bra att kasta in den här gamla länken igen:

Änvändbar länk, men frågan är ännu inte besvarad. Jag är visst inga vidare på att uttrycka mig... Jag provar att göra min fråga omöjlig att missförstå.

Exempel:
Algot har 6 meter repsnöre, vi säger väll 7mm nylon då, och han gör en cordelette av den genom att knyta ihop ändorna med trippla fiskare. Så han har nu en knuten cordelette som är strax under 3 meter lång.

Bertil har lika mycket repsnöre av samma sort. Men Bertil gör en dubbel 8 (med tillräckligt stor ögla för snabb inkoppling i en karbin) i ena ändan, och sen en likadan dubbel 8 i andra ändan. Han knyter inte ihop ändorna altså. Så Bertil har nu ett repsnöre som är strax under 6 meter lång.

Nu till själva frågan. Varför göra som Algot och inte Bertil? Vad är själva vitsen med att knyta ihop repsnöret till en cordelette? Det finns folk som gör som Algot så nån anledning finns det.
Jag provar en annan vinkling på frågan i ett sista försök att inte bli missförstådd: Ni som har en cordelette av repsnöre, varför inte knyta upp fiskarna så har ni repsnöre som räcker lite längre vid standplatsbygget?
[Ändrat av miccolli 2004-09-30 kl 23:34]
 
jag är inget profs på området men det du beskriver i det andra exempelet liknar en "Snake" (slinga som har två sydda öglor som används på det sättet som du beskriver)som vad jag vet är ett helt godkänt sätt att göra en standplats på fast den inte är så vanlig o våra trakter.

Annars använder man mest en cordette (som är ett repsnöre som nämnts tidgare av Gustav) vid tre punkters ankring och då räcker nog inte 6m cordelette om man vill göra på det sättet du beskriver. Men vid två punkter går det utmärkt att göra med två 8:eek:r i varsin ende och en 8 för att centrera.

Dock borde du kanske få ett utalande på åmnet av en auktoriserad instruktör.

/A
 
Huvudsyftet med en cordelette är väl att någorlunda jämvikta tre eller fler närliggande säkringspunkter. Detta låter sig enklast göras med en lång sammanknuten slinga, som dessutom vinner i styrka genom dubbleringen vid säkringspunkterna.
Jämnviktningen mellan tre eller flera punkter blir i mina ögon lika enkel om repsnöret inte är sammanknuten. Sätt öglan på ena ändan av repsnöret i karbinen på ena säkringspunkten, dra ned till den gemensamma punkten, upp genom karbinen på den andra säkringspunkten och tillbaka till den gemensamma, och sist upp till den tredje säkringspunkten med andra ändans ögla i karbinen. Jämnvikta och knyt av vid den gemensamma punkten och klart.
Hur mycket styrka vinner man genom dubbelt? Repsnöret blir väl ändå som svagast där den böjs över karbinen?

då räcker nog inte 6m cordelette om man vill göra på det sättet du beskriver.
6m var bara en siffra jag tog ur luften för mitt exempel. 6m knuten i en cordelette räcker mindre än 6m med dubbla 8or i varsin ända.
 
Med ditt resonemang så kan man lika gärna ställa sig frågan om varför det finns rundslingor överhuvudtaget. Det enkla svaret är att det är smidigare. Med en rundslinga kan du sätta två-tre säkringspunkter med dubbla halvslag sedan är det bara att göra en överhandsknut och saken är biff. Om man sedan inte är nöjd med jämviktningen så är det bara att justera det dubbla halvslaget vilket går väldigt fort. Allting går snabbt, snyggt och säkert - pang, pang, säkring klar!
 
6m var bara en siffra jag tog ur luften för mitt exempel. 6m knuten i en cordelette räcker mindre än 6m med dubbla 8or i varsin ända.
[/QUOTE]

6m är en standard längd vid cordelette, fransmännen brukar har lite kortare (de sägs att de har kortare armar :)).

Jag sa att vid en TRE PUNKTS STANDPLATS räcker nog inte en standard cordelette on du skall göra 3 dubbla 8:eek:r + en centrerad 8:a. Dock kan man tänka sig att du gör bara en enkel 8:a på mitt punkten och på så sätt får mer repsnöre över, men då blir det inte dubblet repsnörre ner till den centrerade 8:a. Om du förstår vad jag menar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jones Cordelette Klättring allmänt 13
Xander Ankare: Cordelette vs. sliding X Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.