Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Cool fall-bild

Sen det där med att han tar tag i repet, det är en reflex. Jag gör alltid det (tror jag) när jag faller. Nästan direkt efter att jag tappat greppet tar jag tag i repet.
Jag har själv bara tagit tag i repet när jag vet att jag skall falla, t ex om jag inte orkar hålla mig kvar och kan inga gå vidare, eller fallträning. De gånger min hand eller fot har rippat på något överhängande så har jag hängt i repet innan jag visste vad som hadde hänt, det går undan. Den som hinner få tag i repet innan man passerat säkringen/bulten skall då vara bra snabb (eller väldigt långt över säkringen/bulten). Det ser ut som den här killen har tag i repet med vänster hand redan andra bilden, lite väl snabbt om han tappat greppet omedvetet.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Visst kan man falla surprise-surprise och då inte hinna ta tag i repet innan man hänger i selen. Jag aidklättrar så jag vet :)
Men oftast när man friar så känner man ju på sig någon kort sekund innnan att man kommer att falla. Då tycker jag att det är lätt att ta tag i repet. Som en reflex.
Men det beror kanske på vilka leder man klättrar. klättrar man balansfester i sjua-registret så kanske man råkar ut för det oftare än om man köttar runt i ett tak.

Och nu talar jag helt utanför bilden. Jag tror också att bilden är ett hopp (till skilnad från fall), men inte för att klättraren tar tag i repet. Det kunde han göra ändå. Det är snarare hela kompositionen och motivet som säger att fotografen varit VÄLDIGT beredd på ett fall. Nog om detta.

Mac

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips