Cool fall-bild

Hittade den här bilden på Flickr, som rätt väl visar hur olika långt fallet är över och under bulten. Dels ser man ju hur säkringsmannen flyttat, men säkert har det också att göra med dynamiken i systmet.

Förutom att bilden är jätteläcker så är det en liten tankeställare om hur man ska resonera när man passerat t.ex. en hylla eller beräknar markfallsrisken.

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=281791096&size=o
 
Pendel

Hej!

Cool bild som sagt.

Men varför skjuter klättraren ut sig ifrån klippan i detta fall? Eller gör han inte det? Leden är ju överhängande så ifrånskjut känns onödigt i det att pendeln blir kraftigare så fötterna kan ta stryk vid inpendling mot väggen.

Jag har fått lära mig? att det kan vara bra att skjuta ut sig något då man faller för att på så sätt slippa slå i saker eller skrapa upp sig på vägen ned. Men på en överhängande vägg som denna?


Med vänlig undringar

Örjan
 
Re: Pendel

Men varför skjuter klättraren ut sig ifrån klippan i detta fall?
Jag skulle tro att det helt enkelt handlar om nerver. Jag antar att det är meningen att han skall hoppa (det synns rätt tydligt på hur han tar tag i repet) och det känns lite säkrare att hoppa lite bort från klippan och få så lite slack i repet som möjligt. Jag vet att jag hoppar ut lite om jag vet att jag skall falla, överhäng eller ej.
 
jag tycker inte det ser ut som att klättraren hoppar ut från väggen med flit. Jag tycker det ser ut som ett ganska normalt tappa-handgreppen-fall. Men den är säkert redigerad iofs.
Jag föll på en överhängande led förut i sommras (tappade handgrepp) och gjorde illa mig när jag gungade in i väggen igen. Alltså föll jag ganska ordentligt utåt.
Sen det där med att han tar tag i repet, det är en reflex. Jag gör alltid det (tror jag) när jag faller. Nästan direkt efter att jag tappat greppet tar jag tag i repet.
 
Anna Frimodig; sa:
Dels ser man ju hur säkringsmannen flyttat, men säkert har det också att göra med dynamiken i systmet.

Förutom att bilden är jätteläcker så är det en liten tankeställare om hur man ska resonera när man passerat t.ex. en hylla eller beräknar markfallsrisken.

Och innan man börjar klättra uppåt, så ger det ju en tankeställare om man verkligen vill ha en säkringsman som avsiktligt försöker ge en "dynamisk säkring" eller om man föredrar att knyta fast andreman stadigt i marken.
Hoppas att det även ger en tankeställare till de som tycker om och försöker övertyga andra att dynamisk säkring är klart läckert.
 
Puttri; sa:
öringen; sa:
Puttri; sa:
Jag undrar mest hur bilden är tagen! En serie bilder and then what?

/Petri

En serie bilder and then Photoshop? ;)

:eek:) Jag menar ju förstås hur man eklast gör liknande bilder i PS...

Tja, PS är ju inte nåt man bara lär sig på en kvart. Jag skulle rekommendera en kurs om du har massa pengar du vill bli av med. Annars är väl trial- and errormetoden det som funkar bäst. Jag har iaf gett upp, sambon får snygga till våra bilder :)
 
Kom just på att PS Elements kan vara ett bättre alternativ. En inte lika avancerad version av PS, men med allt en glad amatör kan behöva ( och mer därtill) för att fixa röda ögon, beskära, ändra storlek etc..
 
Dynamisk säkring är bäst

lillajag; sa:
Och innan man börjar klättra uppåt, så ger det ju en tankeställare om man verkligen vill ha en säkringsman som avsiktligt försöker ge en "dynamisk säkring" eller om man föredrar att knyta fast andreman stadigt i marken.
Hoppas att det även ger en tankeställare till de som tycker om och försöker övertyga andra att dynamisk säkring är klart läckert.

Ja, och jag hoppas att de kommer fram till att dynamisk säkring i de flesta fall är bäst.

Givetvis är det viktigaste att inte gå i backen, men i de fall man säkrar dynamiskt, t.ex. som på bilden, är detta knappast ett problem.

Nej, det är snarare så att då man inte är nära marken och inte riskerar att falla in i en hylla, är största risken för skada att man pendlar in för hårt i väggen, och skadar en fot. Med dynamisk säkring slipper man detta.

Knyter man fast andremannen stadigt i marken så kommer det bara att bli ännu värre. Jag skulle vara mycket räddare att ta ett långt fall med fastknuten andreman än med en som säkrar dynamiskt, eventuella hyllor på vägen inräknat.

Givetvis måste man använda sin hjärnceller, och inte säkra såpass dynamiskt så att klättraren hamnar på något hårt, t.ex. en hylla. Ibland kan det dock t.o.m. vara bättre att släppa ner klättraren lite för långt, förbi t.ex. ett tak.
 
:eek:) Jag menar ju förstås hur man eklast gör liknande bilder i PS...
Kort sammanfattning av en -av många- metoder.

Fotografera med kameran på stativ (helst).
Lås exponeringen eller ställ i manuellt.
Fotografera med serietagning.

Välj ut de bilder som fungerar bra ihop (man behöver inte använda alla).
Öppna dem i Pshp.

Låt den första bilden (när fallet börjar) vara basen och med Ctrl + skift intryck drar du de övriga bilderna till basbilden (i turording).
Ctrl gör att flyttaverktyget aktiveras (Cmnd i Apple) och skift gör att bilderna hamnar centrerade över varandra.

Sedan öppnar du lagerpaletten (tryck F7 om du är lat) och sedan aktiverar du lagermask för alla lager.
Längst ned i lagerpaletten har du en symbol med en cirkel i en rektangel, klicka på den (i varje lager utom basen) så aktiveras lagermasken.

Sedan väljer du pensel (b) målar i lagermasken med vit färg. Högerklicka med pensel för att välja storlek (och hårdhet för senare versioner av Pshp).

Vad som sker är att du målar bort bilden med de vita färgen så underliggande lager blir synligt.
Du målar alltså inte över hela lagret utan bara den del där du vill ta fram det som ligger osynligt i lagren under.

Det är görenkelt att göra. För en mer noggrann beskrivning skicka 350 :- till Pshpfraud i Löddeköpinge.

;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lakritsglass Number of fall? Sportklättring 53

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.