City Navigator - versionsförvirring

Jag bläddrade runt på gpsw.co.uk och hittade City Navigator NT. Någon annanstans hittade jag City Navigator 2008. På ett tredje ställe fanns City Navigator NT 2008. City Navigator 10 finns omnämnt lite varstans. Är det någon som kan reda ut vilken som är nyast av de där?
 
Versionsnumret på den karta Garmin kallar 2008 är 10, så det är samma karta, men den officiella beteckningen är alltså 2008. Skillnaden på CN2008NT och CN2008 ligger i filsystemet, NT står för New Technology (om jag inte minns fel)och är tydligen en slags komprimeringsteknik för att rymma mer information per Mb, det blir därigenom tyngre att hantera för GPS:en också. Alla garmins GPS-modeller med kartmöjlighet kan hantera kartor utan NT, medan NT-kartor bara passar till de senare GPS-modellerna, på Garmin.com finns informaton om vilka GPS-modeller som kan med NT-kartorna.
 
Tackar för skingrandet av dimridåerna! Med tanke på att man får 4GB microSD för 200 spänn, är det alltså icke-NT som är intressantast pga hastigheten.
 
Tackar för skingrandet av dimridåerna! Med tanke på att man får 4GB microSD för 200 spänn, är det alltså icke-NT som är intressantast pga hastigheten.
Jag skulle nog köra på NT om du har GPS som kan hantera det, det blir mycket enklare att välja kartor, i NT-kartan består sverige av 10 kartbitar, i icke-NT består sverige av ca 180 bitar, och i garminmotagarna finns en begränsning på ca 2000 kartbitar, så om du ska på långtur och dessutom stoppar in lite topo-kartor som tex friluftskartan pro så kan du fort nå 2000-bitarsgränsen. Jag har inte märkt av någon prestandaförsämring med mina GPS:er vad gäller NT vs icke-NT, men det torde väl märkas mer om man har för klen hårdvara än om man har tillräcklig. Dessutom, beroende på vad du har för GPS så är det ingen större mening att köpa 4Gb minne då tex 60Cx/Csx mfl visserligen kan hantera dem, men stoppar man in mer än 2Gb kartor så funkar det inte, ytterligare en garmin-begränsning.
 
Bra info, tackar igen! Då kan jag se värdet av NT. Det är en 60CSx jag siktar in mig på, hade ingen aning om minnesbegränsningen. Kommer att använda den främst för hojåkning på utvalda vägar, så då lär inte Coloradon funka efter vad jag har förstått eftersom man inte kan stänga av den automatiska omruttningen.
 
Jag skulle nog köra på NT om du har GPS som kan hantera det, det blir mycket enklare att välja kartor, i NT-kartan består sverige av 10 kartbitar, i icke-NT består sverige av ca 180 bitar, och i garminmotagarna finns en begränsning på ca 2000 kartbitar, så om du ska på långtur och dessutom stoppar in lite topo-kartor som tex friluftskartan pro så kan du fort nå 2000-bitarsgränsen. Jag har inte märkt av någon prestandaförsämring med mina GPS:er vad gäller NT vs icke-NT, men det torde väl märkas mer om man har för klen hårdvara än om man har tillräcklig. Dessutom, beroende på vad du har för GPS så är det ingen större mening att köpa 4Gb minne då tex 60Cx/Csx mfl visserligen kan hantera dem, men stoppar man in mer än 2Gb kartor så funkar det inte, ytterligare en garmin-begränsning.

Lite mindre korrigeringar även om du i princip har rätt Gilbert.

- NT-kartan (version 2008) över Europa är på 222 kartbitar medan icke-NT är i 600 delar. Ganska långt under gränsen på 2000 kartor alltså. Inget att oroa sig för i praktiken. Icke-NT för Sverige är 25 bitar.

- Begränsningen på 2GB tror jag gäller per kartfil. Vet inte hur det är med 60Cx men de flesta Garmin kan ha fler än en fil.

- NT-kartan för Europa är på 1.4 GB medan icke-NT kräver 2.4 GB. Dvs slutsatsen är i alla händelser att man bör köpa NT-kartan när man har en GPS som kan använda den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
Vandrare Nüvi Maps = City Navigator? Navigering 5
mistral Fler enheter till City Navigator Navigering 1
HMR Garmin City Navigator NT 2010 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
HMR City Navigator Europe 2009 NT Navigering 22
niklaz Överlapp FriPro och City Navigator Navigering 6
KOJ City Navigator 2008 update Navigering 2
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
GV City Navigator NT v10 ? Navigering 28
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
gundj Installation av City Navigator. Navigering 3
Mikael_B City navigator på två datorer? Navigering 5
wisher City Navigator, Nordics micro SD Card Navigering 13
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
jonasolof City Navigator v9 non NT fel routing i Schweiz -iq3600 Navigering 1
Andis City Navigator Europe v9 DVD Navigering 46
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
jonasolof City navigator v 9 icke NT Navigering 7
apersson850 City Navigator Europe v9 Navigering 7
ham City Navigator NT+ v8 Navigering 4
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
Erik II Område i City Navigator NT v8 Navigering 1
Garmin Vista City Navigator Europe v8 DVD Navigering 43
goranwi Skillnad Garmin City Select - City Navigator? Navigering 3
ALj City Navigator ?? Navigering 25
Grusbus MS City Select v4(?) uppgr v6 och nu City Navigator v8 Navigering 0
svlcm Garmin City Navigator/Select Europe 6 Navigering 4
Alfaalfa City Nav v9 nordic Navigering 2
jonasolof City NAv NT kort i iQue? Navigering 2
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Corren Hjälp med City select EU v7 Navigering 2
jonasolof Finn fula fel i City Navigators baskarta Navigering 0
nkj problem med garmin city select v7 Navigering 28
Avatar68 Garmin Bilnavigationskit m/City Select 7 Navigering 14
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
swedtap City select 7? Navigering 8
3313 Överföra data från city select till garmin 60 cs Navigering 14
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
sungam City Select v7 Navigering 2
Cronlund City Select köp? Navigering 7
kalleka City Select - måste CD-ROM-skivan sitta i datorn? Navigering 3
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
niklaz City Select + terrängkarta samtidigt i min Garmin? Navigering 2
PontaP City Select roadblock? Navigering 2
3313 Metro Guide- City Select Navigering 1
kemzon 60c city select Navigering 6
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
GilbertK Vart hittar man billigaste City Select Europe 6.0?? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.