Cassin route på Piz Badile

Om det är bra föhållanden och stabilt väder så får man räkna med kö! Svårigheten på leden är att ta sig in till insteget (om man gör den direkta eller traverserar in....).

Alternativ finns det gott om.... ;)

Ta en titt i följande guideböcker:

- Solo Granito Climbing in the Bregaglia - Sertori M.
- Regno del granito Volume I & II - Gaddi A.

Mitt projekt: Sciora di Fuori (eftersom väggen ser så otroligt häftig ut)

http://www.summitpost.org/view_object.php?object_id=235892
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det svåraste är att pricka in bra väderförhållanden.
Annars är det en grymt fin tur på mycket högkvalitativ granit. Välsäkrad där det behövs och en av de finaste klippturer jag har gjort.
Svåraste repan är F6a+ och det kändes ungefär som det.

/K
 
Utöver "officiell" info:
1) fokusera verkligen på att ta den vä av tre hörn/dieder formationer vid insteget, det är lätt att styra in i den i mitten, och den är bra svårare. Efter den till ett stort block kan man simulklättra, sedan är det en svårare pitch, och därefter enklare tills den stora hyllan.
2) Cruxet är 1a repan efter den stora hyllan, 6a - 6a+ skulle jag säga. Den andra replängden graderad som 6a enl. nyare topon är mkt enklare.
3) I slutet är vägvalet något oklart, men klättra på bara, det är enkelt överallt.
4) När man har toppat ut på nordkante så är det fortfarande långt till toppen, enkel klättring, närmast scrambling, men kräver försiktighet.
5) Det finns ett antal improviserade bivuakplatser i nordkantes övre del, men det är lönt att pusha på till toppen och Redaeli-bivaken även om ni är sena.
6) Nedstigningen är ett separat kapitel - fira ned längs med Nordkante har jag inte gjort, däremot tog vägen mot Gianetti-stugan ett par ggr. Läs beskrivningen noga! den klassiska vägen är rätt tydligt markerad, dock är det ändå många som i nedre delen av nedstigningen styr alltför långt nedåt. Den rätta stigen är markerad med tydliga pilar. Det sägs att det finns en mer direkt nedtignings/nedfirningsväg som kräver dubbla 60m rep och börjar nära toppen, det är värt att undersöka.
Lycka till!
 
Bara en sak

Bara en sak ar knepig med turen och det ar att komm ner ratt. Har kan man inte vara nog palast. Klattringen pa sjalva turen ar super soft men otroligt fin.

Jag tror jag har noteringar fran nedstigningen du kan fa som ar farska. Som nagon sa, det ar en poppis tur pch personligen tycker jag marmolada ar mycket finare och mindre befolkat.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips