Carinthia Defence 4

mbock; sa:
Hej!
Någon som har testat denna säck?

http://www.recon.se/Sovsackar/defence4.htm

mvh Martin

Yupp!
Köpte en från http://www.bundeswehr-versand.de i vintras, som första del i ett säcksystem med två säckar. Hittils är jag mycket nöjd med mitt köp. Yttertyget är ordentligt vattenavvisande så vatten pärlar i stort sätt bara bort från tyget, inte märkt något hittils om detta påverkar fukttransport innifrån ännu så det får bli en framtida erfarenhet.

Fyllningsmängden verkar motsvara komforttemperaturen relativt ärligt för mig i alla fall, dock måste man tänka på att om man ska använda säcken som innersäck i säcksystemet som den är avsedd till, så kommer defence 4 inte vara optimal som lätt vintersäck/3säsong-säck pga att den är gjord så rymlig att innersäcken (tropen) ska rymmas i den och man då kommer ha onödigt mycket luft att värma omkring sig. Jag köpte modellen för personer upp till 200cm och den är STOR (jag 186cm, 98kg) som ensam säck, dock perfekt med innersäck utan att blir för tight. Skulle jag endast använt den som enkelsäck hade den mindre storleken passat bättre. Säcken är väldigt rymlig kring överkroppen och tillåter att man sover med armarna i stort sätt vilken possition som helst vilket passar mig bra.

De nackdelar med säcken som jag hittils hittat är att justeringen kring öppningen knappast är optimal då man ej kan få den större än ca 30cm i diameter utan att dra upp blixtlåset en del. Klaffen under dragkedjan som hindrar köld att tränga genom borde även ha dragits upp mot öppningen några centimeter till då man nu kan få justeringsspännena av nylon i ansiktet. Säcken saknar även köldklaff i axelhöjd för att förhindra kallras. Köldklaffens vara eller icke vara kan väl diskuteras, tex har försvarets system 2000 sådan men där är öppningen på säcken betydligt större. personligen har jag inte saknat en sådan än så länge.

Sammanfattningsvis så tycker jag säcken är en för mig perfekt lätt vintersäck/3-säsong, den är robust sydd och verkar palla det mesta på ett bra sätt. Då jag köpte den från tyskland blev den även väldigt prisvärd.

Fler frågor om speficika detaljer så är det bara att åkterkomma, ringer du recon och frågar kanske det är möjligt att få komma och kolla på den.

// Mats
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...