Caravan 1000

Ajungilak

Köpte en Ajungilak Alaska Twin, omkring 1975, den hade en lägstanivå på -20. Slängde den för fem år sedan då den kändes helt död i fyllningen. Köpte en Mountainering Summerlite istället. Helnöjd!
Var på second hand härom veckan, där låg en Caravan "Combi" (står så i etiketten), den såg väldigt fin ut så jag köpte den för 50:-.
Båda säckarna är röda inuti och blåa på utsidan, fotändan är bara lite formad, yttersäcken har ingen dragkedja (bra för värmen men svår att krypa ner i i ett mindre tält.
På etiketten står; dunsovsäck med Northern Down, yttersäck med Dacron. Vikt 2.300, där står även att artikeln innehåller nytt material. Ovanlig upplysning på en fastsydd etikett.
Nordiska Fjäderfabriken Malmö står som tillverkare.
Vad tror ni om ålder?

/B

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Broschyr

f.d broschyrsamlaren är vaken och har några enstaka sidor kvar ifrån broschyrsamlingen men dom flesta broschyrerna och katalogerna har gått till pappersåtervinningen på grund av platsbrist.

Men eftersom jag har kvar min Caravan 1000 som jag köpte 1976 eller 1977 så sparade jag just den sidan. Jag har för mig att sovsäcken kostade 399 kronor.

Enligt broschyren ska sovsäcken väga 1150 gram och då har sovsäcken hellångt blixtlås. Jag har något minne av att Caravan 1000 tidigare vägde 1000 gram (där av namnet) men då saknade modellen blixtlås eller så var det att kort blixtlås (kommer inte ihåg)
se bilagan

Per
Hej, jag har två stycken Caravan 1000 Heavy dunsäck, tror den ska klara -15 mörkblå utsida och ljusblå insida med hel blixtlås den ena har blixtlås på vänster sida och den andra på höger sida, fan skulle kunna koppla ihopa dom, det har vi aldrig hjort, men en väldigt bra säck.

Hej
Från Tysklindskatalogen 1980(!), Caravanssäckar
Combi de LUXE 1225 kr. - 13 grader
Caravan 1000. 619 kr. - 2 grader
Caravan Arctic. 999 kr. - 9 grader

Tolkar tempangivelserna i katalogen motsvarande komfortemperatur för män idag
Har själv en Caravan 1000 forfarande i gott skick och används än.
Min erfarenhet är att den klarar 0-gradigt under torrt väder med låg luftfuktighet, ej mer

Bilagor

• IMG_2136.jpeg
    IMG_2136.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 71

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips