Camping norr om Helsingborg

Tänkte ta tjejen på en spontan campingupplevelse nu till Midsommarhelgen, men vet inte riktigt var. Bor i Malmö och har inte bil, så jag tänkte ta tåget en liten bit förbi Helsingborg, dock mer än 1.5-2 timmar och sen ta mig lämplig plats.

Vill gärna ha an avskild upplevelse, dvs wild camping och inte på campingplats så att vi kan elda, gärna med tillgång till skog och vattendrag som å eller sjö (alt. längs kusten) för fiske / dopp. Vi kommer att ha lite utrustning så att gå några km är bara ett plus.

Några idéer? Vi tänkte åka lördag morgon och återvända söndag kväll.

Tack på förhand!
 
Tänkte ta tjejen på en spontan campingupplevelse nu till Midsommarhelgen, men vet inte riktigt var. Bor i Malmö och har inte bil, så jag tänkte ta tåget en liten bit förbi Helsingborg, dock mer än 1.5-2 timmar och sen ta mig lämplig plats.

Vill gärna ha an avskild upplevelse, dvs wild camping och inte på campingplats så att vi kan elda, gärna med tillgång till skog och vattendrag som å eller sjö (alt. längs kusten) för fiske / dopp. Vi kommer att ha lite utrustning så att gå några km är bara ett plus.

Några idéer? Vi tänkte åka lördag morgon och återvända söndag kväll.

Tack på förhand!

Om du åker förbi Helsingborg hamnar du i Ängelholm och sedan Båstad. Det finns många trevliga tältplatser i närheten av Båstad och det finns möjlighet att vandra på Skåneleden upp på Hallandsåsen.

Jag tycker det är bättre tält och vandringsmöjligheter i närheten av Båstad än i Ängelholm.
 
Om du åker förbi Helsingborg hamnar du i Ängelholm och sedan Båstad. Det finns många trevliga tältplatser i närheten av Båstad och det finns möjlighet att vandra på Skåneleden upp på Hallandsåsen.

Jag tycker det är bättre tält och vandringsmöjligheter i närheten av Båstad än i Ängelholm.

Låter lovande. Från Båstad då, kan du rekommendera en rutt? Antar att det inte finns möjlighet till wild camping om vi tar Skåneleden, utan att det är utmärkta platser som gäller?
 
Om du ska gå direkt från tågstation så tror även jag att Båstad är lämpligast.
Allemansrätten gäller längs Skåneleden också. Har inte vandrat österut från Båstad, men det ser ut att finnas en hel del skog där på kartan.
 
Låter lovande. Från Båstad då, kan du rekommendera en rutt? Antar att det inte finns möjlighet till wild camping om vi tar Skåneleden, utan att det är utmärkta platser som gäller?

Följ Skåneleden... Jag har gått alla lederna från Båstad och jag vet inte vilken som är bäst av dem utan det beror lite på vad du vill se. Är du ute efter vildcamping så skulle jag föreslå att du tar leden mot Grevie eller E6:an. Följer du leden mot Hovs Hallar så kan det bli problem att hitta en bra tältplats och det lär vara mycket folk i rörelse under midsommarhelgen.

Lederna mot Grevie och E6:an går upp på Hallandsåsen genom trevliga betesmarker och ädellövskogar och det kommer att vara mindre folk där. Du behöver inte tälta på utmärkta platsen men om du inte gör det ska du vara extra försiktig med val av tältplats. Se till att välja en tältplats där du inte stör markägare eller boende i området.
 
Tack för tips. Det blir nog Båstad som utgångspunkt, men jag funderar på om det inte skulle vara kul med camping längs norra delen av Västersjön eller Rössjön. Vi kan då följa Skåneleden tills denna korsar E20, och sen följa småvägarna. Med max zoom på Googles satellit vy så ser det ut att vara en hel del skog och begränsad bebyggelse.

Vad tror ni om det? Funderar då på att ta cyklarna på tåget, tänkte kolla med Skånetrafiken / DSB First om det är möjligt och vad det kostar på denna sträcka.
 
Tack för tips. Det blir nog Båstad som utgångspunkt, men jag funderar på om det inte skulle vara kul med camping längs norra delen av Västersjön eller Rössjön. Vi kan då följa Skåneleden tills denna korsar E20, och sen följa småvägarna. Med max zoom på Googles satellit vy så ser det ut att vara en hel del skog och begränsad bebyggelse.

Vad tror ni om det? Funderar då på att ta cyklarna på tåget, tänkte kolla med Skånetrafiken / DSB First om det är möjligt och vad det kostar på denna sträcka.

Det är vackert runt Västersjön och det är till största delen ädellövskog på nordsidan av sjön. De gallrade mycket av skogen i vintras och sist jag var där låg det mycket grenar och stockar. Vet inte hur det ser ut nu men ni lär hitta en vacker plats för tältning. Det är ganska långt att gå från Båstad till Västersjön.
 
Det är vackert runt Västersjön och det är till största delen ädellövskog på nordsidan av sjön. De gallrade mycket av skogen i vintras och sist jag var där låg det mycket grenar och stockar. Vet inte hur det ser ut nu men ni lär hitta en vacker plats för tältning. Det är ganska långt att gå från Båstad till Västersjön.

Det låter trevligt, lite synd om de har gallrat för mycket men åtminstone blir det en del vi kan elda / sitta på. Visst är det en bit att gå från Båstad, men jag ringde precis Skånetrafiken och det är inget problem att ta cykel på tåget och kostar dessutom bara 44 kr. Blir nog den varianten, och då kan vi ta oss vidare en bit; ser ut som att nordsidan av Rössjön har lite mer skog än Västersjön där Övre Västersjövägen följer stranden. Tex de två vikarna som syns i mitten av kartan här. Hade nöjet att cykla från Stockholm till Malmö förra sommaren, så jag har ordentliga sadelväskor / annan utrustning som vi kan använda. Återkommer med feedback om hur det gick.
 
Om du istället vill vandra vid Rössjön så stannar SkåneExpressen 9 (Ängelholm-Örkelljunga-Hässleholm) vid tex Lärkeröd. Att ta sig till Örkelljunga eller Ängelholm är inga problem.

http://www.skanetrafiken.se/P4W/Reg.../Regionbuss_SkaneExpressen9_101212_111210.pdf

Tack för info, bra att veta ifall. Vi håller oss sannolikt till cyklar, men sen vandrar vi vid Rössjön när tält / annat är fixat.

Vädret ska vara helt ok ser jag förresten, regnar fredag natt men sen är det blandning av sol och moln resten av helgen. Ska bli kul.
 
Fint vid Rössjön

Oj, nu är jag kanske för sent ute, men norrsidan på Rössjön är finfin. Dräller där en del då jag bor någorlunda i krokarna.

Här en liten karta där jag markerat ett par tältplatser som jag gillar. http://goo.gl/maps/tHQm

Kommer ni på Rösshjöholmsvägen och tar in på Trollehallarvägen så går det små skogsvägar ner i boskogen och längs Rössjön efter kanske 2-300 meter, riktigt fina om ni har mountainbikes. Annars är den markerade vägen längre österut cyklingsbar även med vanliga(re) cyklar.

Trolle Hallar som ligger rakt norrut från den mellersta markeringen är värd ett besök tycker jag.

Hoppas ni får en trevlig tur.

Mvh erik
 
Oj, nu är jag kanske för sent ute, men norrsidan på Rössjön är finfin. Dräller där en del då jag bor någorlunda i krokarna.

Här en liten karta där jag markerat ett par tältplatser som jag gillar. http://goo.gl/maps/tHQm

Kommer ni på Rösshjöholmsvägen och tar in på Trollehallarvägen så går det små skogsvägar ner i boskogen och längs Rössjön efter kanske 2-300 meter, riktigt fina om ni har mountainbikes. Annars är den markerade vägen längre österut cyklingsbar även med vanliga(re) cyklar.

Trolle Hallar som ligger rakt norrut från den mellersta markeringen är värd ett besök tycker jag.

Hoppas ni får en trevlig tur.

Mvh erik

Nej då, vi drar igång tidigt imorgon så tid för tips finns. Bra karta, tack - platsmarkör 14 ser riktigt trevligt ut och vi kommer sannolikt besöka några av punkterna. Har tyvärr inte mountainbikes, men vi kan ju cykla runt sjöarna och sen gå där det inte är framkomligt.

Vad tror du förresten om att tälta här som alternativ till platsmarkör 14? Vet inte om de har testat det, men det ser bra ut med de båda vikarna. Tänkte ju fiska lite så funderar på om detta inte är bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.