Byxor

Hej!

Planerar för en vintertur på fjällen under våren. Brottas dock med vad jag ska ha på mig på benen.

Vad behöver jag klä in benen i för att inte frysa. Helst ska det vara en ganska enkel och billig lösning. Hur funkar det med regnbyxorna och några bra långkalsonger under? Nån som provat? Eller blir det svettigt om det är helt tätt?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det blir tätt...

När du skriver våren tänker jag att det finns risk för regn/blötsnö. Förutom ett tunnt och ett tjockt par långkalsonger skulle jag föreslå några vindtäta byxor. Många gånger kan det räcka att ha regnbyxorna som förstärkningplagg vid rast. Är det blötväder kan du gå i långkalsonger och regnbyxorna. Finns risk för kallare väder skulle jag föreslå en enklare överdragsbyxa med hel dragskedja utefter benen, finns på de flesta sportaffären till ett pris av 400-500 kr.

Självklart är det möjligt att gå i enbart regnbyxor, har dessa goda ventilationsmöjligheter är det en stor fördel. Anpassa din utrustning efter hur mycket du vill ha med dig och din komfortnivå. Jag tycker man ska må gott på vinterturer och bär hellre med några hundra gram "värme" och går lugnare/kortare sträcka. Underställ finns på www.idefixteko.se eller www.ullmax.se.

En enkel, billig och funktionell lösning kan vara att köpa fiberpälsbyxor på idefixteko, klipp av dessa under knäet och sätt in hela dragkedjor (knappar/kardborre etc.) på sidorna, då kan du ta på dessa under vindbyxor/regnbyxor, förutom att det är varm och skönt är det en lätt lösning.
På idefixteko finns även ett antal olika byxor, både vindbyxor, regnbyxor samt skalbyxor med goda ventilationmöjligheter.

LYCKA TILL

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips