Byxor för våt Skånsk vinter

Har gått vilse i material/märkes djungeln;-/

Vad ska jag ha för byxor?
Mina krav är att dom ska stå emot den härliga Skånska vintern. Storm, regn, snö, stormkyla. Ska tåla att vandra ett par timmar med. Ska kunna stå still nånn timme. Ska klara några timmars får vallning i den Skånska myllan. Cykelturer och spårning genom snår, mm. Finns det nånn byxa som klarar detta? Har spanat på Klättermusens Megin, tror jag den heter. Hjälp mig please.
 
gundj; sa:
Jo men hur är kvalitén? Har läst en massa inlägg om skiftande kvalite på deras produkter. Jag är av naturen lat och köper nya kläder vart 15år, tack Berghaus;-) Fast det gäller nog inte byxor. Dom har ju en tendens att ändra i storlek, eller nått;-) Hur är Taigas byxor? Verkar ligga bra i pris jmfr mot musen.
 
Taiga gör bra och rejäla kläder som håller. Jag tycker dock att vissa av deras plagg är för tunga och mylsiga. Men visst är det prisvärt. Meginbyxan är riktigt fin, ett annat alternativ kan vara att kolla på Haglöfs Core pant om du vill ha ventilationsblixtlås, men endå en allround byxa.
 
1/10-del

Har just den byxan! Kan bara säga att JAG är nöjd!

Håller verkligen en byxa som är 10ggr dyrare, 10ggr längre? Jag tror inte det.
Däremot får man fråga sig, håller den billigare byxan längre än en 10-del av den dyrare byxans livslängd, då har man gjort ett bra köp!
Sen har ju dom flesta människor aspekter på färg och form, men det är en helt annan sak...

/J
 
Re: 1/10-del

jbm; sa:
Har just den byxan! Kan bara säga att JAG är nöjd!

Håller verkligen en byxa som är 10ggr dyrare, 10ggr längre? Jag tror inte det.
Däremot får man fråga sig, håller den billigare byxan längre än en 10-del av den dyrare byxans livslängd, då har man gjort ett bra köp!
Sen har ju dom flesta människor aspekter på färg och form, men det är en helt annan sak...

/J
Menar du Itabs?
 
Re: Re: 1/10-del

Motulen; sa:
jbm; sa:
Har just den byxan! Kan bara säga att JAG är nöjd!

Håller verkligen en byxa som är 10ggr dyrare, 10ggr längre? Jag tror inte det.
Däremot får man fråga sig, håller den billigare byxan längre än en 10-del av den dyrare byxans livslängd, då har man gjort ett bra köp!
Sen har ju dom flesta människor aspekter på färg och form, men det är en helt annan sak...

/J
Menar du Itabs?

Japp!
 
Taiga Calgary

Jag använder själv ett par Taiga Calgary i just den skånska vintern.
Jag använder framförallt byxorna när jag tränar med min hund. Dvs allt från stillastående på en svinkall apellplan till spårning i risig terräng när det är tråkigt väder (skånsk vinter :) )

Jag har haft mina i snart 2år och har inte märkt några problem med kvalitén hittills.
Den uppenbara fördelen är att det är ett par "vanliga " byxor med normal uppsättning fickor. Man behöver inte släpa med sig ett par extra regnbyxor om det är lite osäkert väder.
Ett annat plus är att de är förhållandevis rivstarka och att om det skulle gå ett hål på yttertyget så klarar sig förhoppningsvis goretex-laminatet som ligger löst innanför.

Det som kanske ligger byxorna lite i fatet är att goretex-laminatet ligger innerst. Följden blir att byxorna gör sig bäst med långkalsonger som skydd mot huden. Annars stramar byxorna ganska rejält när man börjar svettas. Ingen behaglig känsla helt enkelt.
En annan nackdel med att ha laminatet innerst är att byxorna blir glatta, dvs brallorna har en tendes att kasa ner.
Dessutom upplever jag byxorna som lite tunga.

Sammanfattning - ett par bra brallor för den skånska vintern som gör sig bäst med långkalsonger under.

/martin
 
Tackar för tipsen, f-n inte lätt att välja. Det e så himla lätt att bli fartblind i kronor, om ni förstår vad jag menar. Klättermusens Megin byxa verkar uppfylla alla mina krav förutom att priset är litta högt. Så bara för att bilda mig en egen uppfattning om billigare alternativ så kommer jag att beställa byxor från Itab. Tänkte beställa ett par All-Season byxor för 398:- Gör jag rätt eller är jag dummsnål?
 
Motulen; sa:
Tackar för tipsen, f-n inte lätt att välja. Det e så himla lätt att bli fartblind i kronor, om ni förstår vad jag menar. Klättermusens Megin byxa verkar uppfylla alla mina krav förutom att priset är litta högt. Så bara för att bilda mig en egen uppfattning om billigare alternativ så kommer jag att beställa byxor från Itab. Tänkte beställa ett par All-Season byxor för 398:- Gör jag rätt eller är jag dummsnål?

För att göra det hela lite svårare för dig...

Jag har Meginbyxan, och testat den ganska mkt till olika saker, isklättring, snö lek (övning på self-a-rest), vandring, telemark, klippklättring, som regnbyxa etc...

Jag är jätte nöjd, de verkar nästan omöjliga att slita ut, passformen är nästan perfekt, jag har lite problem med att byxan åker ned lite, men det skulle lösa sig med ett par hängslen...

Gustaf
 
... tänkte på samma byxa ...

när jag läste ditt första inlägg, alltså att rekommendera Byxa T&P Discovery, den byxan sliter du inte ut i första taget, kanske inte håller 15 år men många år, väldigt hög kvalitet på dessa, jag är också nöjd med mina, haft den dryga året. /Gunnar
 
T&P byxan

Jag kan helt klart rekomendera T&P Discovery byxan. Den är skön att gå i året om.Och om det blir varmt så har den ventilations dragkedjor på sidorna för ventilation.Den har också ett bra snölås(kardborre justering) om om du blir tvungen att gå i hög snö.Helt klart är T&P Discovery den prisvärdaste byxan jag sett.

Vad gäller andnings funktion,så kan jag säga att byxorna andas speciellt tack vare ventilations dragkedjorna. Jag kan inte jämföra med något känt membran som Gore-Tex eller liknande då jag aldrig har haft några jackor eller byxor gjorda i det.

Nordstjärnan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.