Byte till Trådkantshjul

Hej,
Håller på att träna inför Vättern för full hals och har nu tänkt att byta till trådkantshjul ifrån tubhjul.
Har Compagnoli prylar från tidigt 90-tal med 7-delad bak kassett. Mitt problem är nu att jag kan bara hitta nya kompletta hjul med nav för 9-och 10 delad kassett.
Jag är nu ganska snål så jag hade tänkt att behålla min 7 delade kassett.
Frågan är då, kan man ha 7 delad på ett nav för 9-delad? Finns det någon mellanplatta isåfall eller hur funkar det.
Visst, jag kan ju köpa fälg och ekrar och behålla mitt gamla nav men jag tror att även navet är på slutet.
Är det så att jag är den sista som kör på 7 delad bakkrans?
Alla tips och råd är hjärtligt välkomna
Tack på förhand
/Pierre

Gamla grejor

Hej!

Mig veterligt har Campagnolo aldrig haft några 7-delade kassettnav. Du har troligtvis en gängad frikrans. Jag antar att du inte har fasta lägen på växlarna heller? Nya baknav för gängad krans är svårfunna. Det borde vara möjligt att hitta begagnade på någon cykelverkstad. Tänk på att nya bakhjul även är 130 mm breda medan ditt gamla är 126. Det går att få dit, men inte utan svordomar.
Kolla på http://www.fredrikshofcykel.nu/ under Köp & Sälj och lägg in en efterlysning under Köp. Det finns många cyklister med lådor fyllda med "kan-vara-bra-att-ha" saker som har blivit över vid uppgraderingar.
Själv har jag ett Shimano Dura-Ace (proffskvalisort)kassettbaknav för 7-delat över, 32-hål. Borde gå att hitta en kassett som passar. Navet kan du få för någon hundralapp.

Bengt

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips