Byta GPS 12 mot Vista?

Hej!
Har sedan ett par år en Garmin GPS 12 som är med på kajakturer, långfärdsskridskor och ibland i skogen. Den används mest till enklare navigering och positionsverifiering tillsammans med en fysisk gröna kartan.

Funderar på att byta upp mig till en Vista, men är osäker på om Mapsource kommer att hjälpa mig? Ni som har en Vista och har lagt in delar av Gröna kartan, är det värt besväret?

Tacksam för inspel

Peter

Inlagd karta?

Lagt in Gröna kartan? Om vi till att börja med bortser från diverse östeuropeiska fix-program, kan man inte ladda in några andra kartor än Garmins i en Vista. Då använder man programmet MapSource för detta.
Till MapSource finns ingen topografisk karta över Sverige ännu (däremot har det tydligen kommit en över Norge, se annat inlägg).

MetroGuide och Roads & Recreations är typiska bilkartor, men vägnätet väl återgivet, men mycket rudimentära när det gäller vatten, och ingenting när det gäller höjdskillnader.

De östeuropeiska fixen kräver en hel del manuellt arbete, för att få in den karta man vill ha i burken, har jag förstått. Jag har inte gett mig på detta ännu, så jag vet inte själv. Nån som har provat?

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har själv gått från 12 till Vistan and I will never turn back....

Kartorna i Metro Guiden är bra med avseende på små skogsvägar är ibland ute i skogen och åker bil och minsta kostig upp till medelpad finns inlagd. Skulle aldrig vilja vara utan dessa kartor.

Värre är det med skärgården där bara större öar finns inlagda. Lösningen på detta är Blue charts men de kostar ca. 2000-3000 kr.

Dock så är det behändigt med kartan i Vistan om man skall lägga om kurs ute på fjärden då det kommer dimma etc. det är lättare att kolla i Vistan efter de större öarna och göra en GOTO än att i 12 sitta och knappa in koordinater...

/Magnus@ids.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips