bygga hopfällbar kajak

Jag planerar att bygga ett par hopfällbara kajaker (modell feathercraft) med ett skelett i trä och någon gummerad duk över. De som bygger vanliga grönlandskajaker använder ju målad linnecanvas, men jag tror inte det håller till att rullas ihop. Träskelettet skall kunna tas isär i max 1 meterslängder.

Jag söker alla möjliga tips: hemsidor, andra som byggt, konstruktionsideer, förslag på duk och var man kan köpa, etc.

Jag har ett års planeringstid på projektet eftersom jag tänkte konstruera modellen själv.

Anders Villumsen

Hej Anders,

Schysst vinterprojekt!

Kolla länkarna längst ner på http://www2.utsidan.se/faltkajak/tillverkarna.htm
PakYak är intressant (och gratis!), en del annat är med mest på skoj. Men det är bara fantasin som sätter gränser. För dig som vill designa modellen själv kan det vara värt att kontakta bröderna Maroske (jag skickar över deras nya URL snarast, de bytte alldeles nyss)

En annan resurs är amerikanska Pouch-importörens diskussionsgrupp om hemmafaltbyggen
http://www.pouchboats.com/discus/index.html
(ren service, inga krav att du köper Pouchdelar eller så)

Hör av dig om du vill att jag ska förmedla kontakt med en svensk PakYak-byggare.

Hälsningar
Sven

[Ändrat av SES 2001-10-22 kl 14:54]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips