bygga hopfällbar kajak

Jag planerar att bygga ett par hopfällbara kajaker (modell feathercraft) med ett skelett i trä och någon gummerad duk över. De som bygger vanliga grönlandskajaker använder ju målad linnecanvas, men jag tror inte det håller till att rullas ihop. Träskelettet skall kunna tas isär i max 1 meterslängder.

Jag söker alla möjliga tips: hemsidor, andra som byggt, konstruktionsideer, förslag på duk och var man kan köpa, etc.

Jag har ett års planeringstid på projektet eftersom jag tänkte konstruera modellen själv.

Anders Villumsen

Hej Anders,

Schysst vinterprojekt!

Kolla länkarna längst ner på http://www2.utsidan.se/faltkajak/tillverkarna.htm
PakYak är intressant (och gratis!), en del annat är med mest på skoj. Men det är bara fantasin som sätter gränser. För dig som vill designa modellen själv kan det vara värt att kontakta bröderna Maroske (jag skickar över deras nya URL snarast, de bytte alldeles nyss)

En annan resurs är amerikanska Pouch-importörens diskussionsgrupp om hemmafaltbyggen
http://www.pouchboats.com/discus/index.html
(ren service, inga krav att du köper Pouchdelar eller så)

Hör av dig om du vill att jag ska förmedla kontakt med en svensk PakYak-byggare.

Hälsningar
Sven

[Ändrat av SES 2001-10-22 kl 14:54]

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips