Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja?

Ni som är bekymrade över sot, kan man inte bara släpa med en tuss stålull för att tvätta bort det värsta med efter användning, och därefter lägga kokkärl i dn påse? En inte alltför står tuss svinto borde hålla några dagar till att skrapa en liten kastrull tre gånger om dagen.

Är man orolig över sot så väljer man enklast ett annat kök eller så doppar man bara en trasa i askan och gnider bort den mesta av soten. Tidningspapper och aska funkar t ex för glaset i braskaminer men i skogen är en trasa rimligare att ha med. Iofs krävs det inte mycket papper och det smutsiga pappret funkar att starta nästa brasa med så det funkar det också.
En del av ett vedkök är för mig är att planera elden från grunden så papper är en reservplan men jag har inte heller tagit bort något sot från kärlen som går på vedköken. Ikea:s bestickskorg eller pastasinsatsen till 5-l kastrullen beroende på tillämpning.
 
Måste ge mina 2 ören här i fråga om vedkök.
Jag köpte för något år sedan ett litet vedkök, en wood gasifier, efter att ha tilltalats av hela grejen med att inte bära bränsle. Efter att ha använt det några ggr är det som att jag "vaknade upp" och tittade på mitt kök med nya ögon och kan för mitt liv inte förstå vad jagska ha det till. Varför liksom nära med sig en extra grej för att laga mat på eld?Numera har jag medmig ett grillgaller istället. Elden blir så miniatyr i ett ved kök att virke som är det minsta fuktigt ställer till det och dessutom är det väldigt tidsödande att sitta och bryta/såga bitar i rätt storlek. Sedan när maten är klar så har man ändå inte en eld stt mysa vid.
En friluftsgryta utan sot är som en sko utan lera, antingen sprillans ny eller förrådsvara 😀
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.