Bunnerfjällen

Hej,

Jag håller på att planera sommarens semester där jag och sambon sedan länge bestämt oss att vandra i Jämtlandsfjällen. Jag har dock varit sugen på att vandra utanför lederna men har inte vetat riktigt var, förrän jag läste lite om Bunnerfjällen.

Vi hade ursprungligen tänkt att utgå från Storulvån, men är det ens möjligt att ta sig därifrån mot Bunnerfjällen nu sedan bron fick ta lite stryk? Om inte, rekommenderar ni någon annan punkt att utgå ifrån eller är det lämpligast att planera en helt annan rutt?

Vi kommer vara ute ca. 3-4 dagar, bo i tält och färdas med bil.
 
+1

Samma här. Planerat tur sedan länge från Storulvån upp på bunnerfjällen - och lärde mig nu av dig JohanBe om bron!
Så +1 efter tips på alternativa vägar över eller turtips off-led i området.
 
Jag gjorde en av mina första ensamvandringar utanför lederna i Bunnerfjällen. Det blev precis så folktomt(på ett bra sätt) som jag hade tänkt mig. Det är ändå hela tiden nära till leder/stugor/folk vilket är skönt om man vill anpassa turen efterhand, hamnar man i ett långvarigt busväder med dålig sikt är det rätt skönt att åtminstone delvis kunna följa leder och inte behöva gå med näsan i kartan hela tiden för att inte tappa bort sig
 
Hej,

Vi hade ursprungligen tänkt att utgå från Storulvån, men är det ens möjligt att ta sig därifrån mot Bunnerfjällen nu sedan bron fick ta lite stryk? Om inte, rekommenderar ni någon annan punkt att utgå ifrån eller är det lämpligast att planera en helt annan rutt?

Vi kommer vara ute ca. 3-4 dagar, bo i tält och färdas med bil.

Det går att ta sig med taxi från Handöl mot Bunnerviken och vandra upp mot Bunnerfjällen därifrån.
Eller så vandra man upp grusvägen från Handöl på östra sidan Handölån (lite tråkigt kanske).
Sedan finns/fanns det ju två broar över Handölån, en precis nedanför Storulvåns station och den andra vid Tjallingen, varifrån man kan vandra upp i Västra Bunnerskalet. Jag är osäker vilken bro som blev bortspolad i vintras, men en finns kvar i alla fall.

Alternativt kan man gå från Vålådalen via Stensdalsstugan/Östra Bunnerskalet, men då skulle det bli lite ont om tid för er.

Hur som helst, ett fint fjällområde!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.