bulttjuver slagit till på talludden?

Vi var vid röda väggen på Talludden igårkväll och blev mycket besvikna när vi såg att av de (enligt nätföraren) sju leder som finns har fyra leder haft minst en av sina bultar borttagna. På alla av dessa fyra leder finns kvar den "första bulten" samt hängaren vilket tyder på att någon har firat ner och snott dem. I att den första bult finns kvar kan jag gissa på att det tyckts väcker mindre uppmärksamhet till stolden.

Om det har möjligen gjorts av säkerthetsskäl skulle man inte då ta bort alla bultar?

Vad trist.
 
Mysko

camscott2; sa:
Om det har möjligen gjorts av säkerthetsskäl skulle man inte då ta bort alla bultar?

Jo, antingen alla bultar eller bara den nedersta. Har för mig att folk från dalarnas klätterklubb brukar ta den nedersta om leden är rutten (lösa stenar, dåliga gamla bultar etc).

Konstigt att stjäla bulthängare? Vad kostar dom, typ 10-15 kr styck? Måste vara nån otroligt snål klättrare. Verkar mer troligt att det är nån som inte vill att man ska klättra där, vad det nu beror på. Säkerhet, naturskydd eller ren gubb-surhet.
 
Kanske inte borde hänga upp sig på det, men; var det hängarna som var bortskruvade eller var hela bulten borta/av?

Får ju inte riktigt känslan av att de som ogillar klättrare firar för att plocka bort grejor (slå bort hela bultar). Kanske är det ändå nån snåljudas till klättrare som snott just hängarna? Rostfria hängare kostar väl bortåt 25 spänn... Men det kan ju vara så att nån tycker det är enklare att sno, än att åka och köpa.

Låter konstigt, men det brukar ju fattas enstaka hängare lite här och där ibland, utan att det vare sig är på accessproblematiska klipporm eller rutten klippa.

Har för mig att det är ont om hängare på rampväggen på Häggsta, långt till vänster nånstans. Där är det ju knappast accessproblem, men det kanske finns andra skäl - har själv inte klättrat lederna.

Är hela bultarna avslagna så tyder det väl på att nån ogillar klättrarna eller möjligen tycker att det är en ntutrligt säkrad led med att toppbulten kanske fått vara kvar för att "ankare" är "praktiskt" även på tradleder...
 
Om jag minns rätt var det bara hängarna som saknades. På vissa fanns bara bultskaftet kvar, på de flesta hade muttern skruvats på igen. Att de orkar skruva tillbaka muttern var lite konstigt tycker jag!
Jag har det svårt att tror att det var nån icke-klättervänlig surgubbe. Det såg mycket ut som de hade kunninghet (eller i alla fall utrustning) att toppa lederna för att komma åt bultarna.
 
det kanske är någon som håller på att byta ut hängarna mot nya?. Ifs är det väl mest troligt att man gör allt på samma gång i så fall.
 
Hängarna har saknats många år. Antagligen har förstebestigare eller annan haft för få hängare med sig och satt dom på de bästa lederna. Jag satte dit några nya hängare på "myggan" och "pissmyran" har jag för mig. Inga jättefina leder så jag förstår om ingen har känt engagemang nog att skuva upp resten. Men hängare finns på närmsta klätteraffär om du är sugen på att klättra lederna.
 
Är det inte sånt som klätterklubbar brukar betala? Vet att Dalarnas klätterklubb har betalat bultar till nya leder och ombultningar, gör inte Stockholms KK det också?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.