Bruten handled, rörlighet

Bruten handled

Det tar ca 3 veckor innan muskler börjar brytas ner och troligtvis 3 ggr så lång tid att bygga upp dem igen. Att bryta något av benen i handen (radius och ulna)eller ytterändarna på radius och ulna leder till små förändring, Så som annan person skrivit här så skulle jag också rekommendera att du tar det lugnt med klättring detta året.
Du borde ha fått remiss till en arbetsterapeut för rehabilitering av din brutna arm och restriktioner av ett eller annat slag. ett exempel är att efter
man tagit av ett gips från ett armbrott så bör man inte lyfta mer än ett mjölkpaket(!) de första 2-3 veckorna. Har du fullt rörelsemönster i din hand? Kan du böja hand upp och ner, kan du vicka handen från sida till sida, kan du vrida (prosupinera) om du håller handen framför dig kan du vrida upp och ner handflata lika mycket som den oskadade? Om alla rörelser är fullgoda så gäller långsam träning för att få upp styrka.

Vänligen
Stefan Balogh
leg.arbetsterapeut
 
Hej, nej jag kan inte påstå att jag akr full rörlighet ännu, men det kommer. det är mycket bättre nu än för en vecka sen. Jag har ett program jag utför 3 ggr om dagen 10 ggr varje gång, det jobbigaste är när jag ska vrida upp handflatan som nämnt i föregående post, det andra känns som att det ska bli bra, men jag får arbeta mer på att vrida upp handflatan.

/Bernhard
 
vrida upp handflatan...

En sak du kan göra för att detta ska fungera bättre är att "lura" kroppen lite.
1.du har handleden i varmt vatten och gör övningen, känns skönare och skonsammare mot handleden.
2. att du håller en hammare i handen (lätt hammare) och låter denna falla och försöker hålla emot hammarens vikt, ju längre ut på hammarskaftet du håller desto mer belastningen på läkt brott, senor och muskler.

Ingen av dessa övningar ska göra ONT eller skapa OBEHAG.

Efter att ha lyckats bryta vä arm/hand på 3 olika sätt under en 10 års period så kan jag säga att skynda långsamt är nyckeln för god rehabilitering. Tänk på hur länge du hade tänkt använda armen/handen innan du gör något överilat!!!

Vänligen
Stefan
 
Tack så mycket Stefan, jag var hos arbetsterapeften idag, hon gav mig just denna övningsom du nämnde med hammaren. Jag tror jag ska ta och prova det där med varmt vatten och kolla hur det känns, jag ska även försöka tänka på det där med långsamt snabbt, jag har en tendens att försöka skynda på saker, vilket kanske inte är det bästa i detta fallet :)

/Bernhard Bergström
 
Hej
Ville bara ge ett hoppfullt svar. Bröt min handled för tio år sedan. Under sjukskrivningen byggde jag en modellbåt så jag kunde använda fingrarna på ett lugnt och obelastat sätt. När jag plockade gipset hade jag rörligheten kvar och kände mig "vältränad" i handen. Kände av handleden när jag belastade den i upp till ett par år, sedan har jag aldrig haft ont efter detta.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.