Bruna Blixten - Något att ha?

Den här vintern är som gjord för att pulsa ut i lössnö med gamla träskidor. Turligt nog hämtade jag hos mina föräldrar i somras ett par gamla laggar som jag antagligen köpt på militärt överskottslager för 20 - 30 år sen.

Men jag är lite fundersam. De har kronstämpel och är 215 cm långa, 7.5 cm breda. De har stålkanter runt om och förstärkningar både i fram- och bakkant. Bindningar från ABC-fabriken.
Och de väger 5.7 kilo.
De känns lite tunga med andra ord. Jag har inget att jämföra med. Vad väger andra träskidor, typ Tegsnäs och liknande?
Ska man vara glad åt det man har eller ska jag skyndsamt söka efter något annat?

Skorna på bilden är nog inköpta samtidigt.
Själv är jag 185 lång och 75 kg tung.

Bilagor

• skidor.jpg
    skidor.jpg
    34.9 KB · Visningar: 1,829
De funkar utmärkt. Föredrar såna på fjället före vita blixten eller tegsnäs utan stålkant. Det är kanske inget man åker Vasaloppet med så det beror ju lite på var och hur du ska åka med dom. En modernare, lättare turskida är naturligtvis att föredra på fjället. Å andra sidan har de där bättre bärighet i lössnö även om en lång och bred Tegsnäs har ännu bättre bärighet där.

Jag testade mina i puckel en gång med lundhagskängor, det var lite kul. :)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag har för mig att ett par 'vanliga' träskidor från den epoken väger strax över tre kg, så rätt tunga är de ju de där. Vita blixten är också gjorda av solid björk så de är säkert något tyngre än de jag lånat av farsan.

Det jäkliga med alla gamla träskidor är att själva ABC-bindningen väger något okristligt jämfört med NN-75 eller NN- BC.

Jag skulle nog lämna de där hemma är jag rädd för. Åker man skidor behöver man inte vara så petig med vad man har i ryggsäcken, men hur tungt man har på fötterna gör verkligen mycket för hur trött man blir i benen.
...sade han som fjällvandrade sina första somrar i kängor med stålhätta, haha. Man kan vänja sig vid allt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips