Brukar ni böja ryggsäcksramen?

Krökt rygg vill ha krökta skenor

På en liten säck som man bara bär lätt packning i spelar det nog ingen roll om man böjer skenorna eller inte (såvida inte skenorna spretar helt galet), men på en större packåsna kan det göra stor skillnad. Pröva. Och tänk då på att kröka dem efter ryggens form (Känner en person som gjorde tvärtom och gick och gnällde tills hans misstag uppdagades till omgivningens munterhet...) Är du osäker på om skenorna mår bra av att böjas (är man oförsiktig kanske man knäcker dem sitället) fråga tillverkaren.

/ G
 
du kan ju böja dem!

för att få ryggsäcken att sitta dikt an mot ryggen he la vägen, det är ju det man eftersträvar.
sitter den bra redan behöver du inte böja för böjandets skull dock, jag har ej behövt böja mina.

/einar
 
Alltjämt undrande

Jag tackar för alla synpunkter, men jag undrar fortfarande över principfrågan: är en ryggnära böjning bra med tanke på att det är höfterna som ska ta upp lasten? Jag tycker visserligen att säcken sitter skönare när den kommit närmare, men det är ju bara vid mina inomhusprov på plana golv. Men å andra sidan kanske det är så att en ryggnära profil ändå inte kan hjälpa till att ta upp last (ryggytan är ju mer eller mindre lodrät), så det finns inget problem? Den upplevda förbättringen kanske "bara" handlar om att säcken fixerats närmare och alltså sitter mindre rörligt? Eller är denna förbättring bedräglig för att den möjligen "stör" överföringen till höfterna? (Finns det ingen sjukgymnast eller ortoped eller nåt sånt som kan säga något insiktsfullt?)

Lars
 
Jag tror att en av grundtankarna med "anatomiska" säckar när de kom var att man inte bara skulle bära på två punkter (axlar och höft), utan även fördela vikten på ryggraden. Säckarna skulle sitta fastare när man klättrade och hade sig.

Ryggskenorna skulle alltså följa ryggens kurva så att säcken, när allting drogs åt, satt "fast" på ryggen.
Om jag drar åt toppstramarna och bröstremmen på min Vulcan sitter den verkligen som fastskruvad på ryggen och rör sig inte en tum ens om man springer med full packning (jag har dock aldrig anpassat rygglattorna för min egen rygg).

Jag tror att man idag frångår den här principen en smula, för att tillåta höftens naturliga rörelser i förhållande till rygg och axlar, och för att förbättra ventilationen.
 
Användningen avgör

Egentligen finns det inget bra generellt svar på din generella fråga. Stick ut i busken och känn efter. Packa tungt, packa lätt, kör lite lätt klättring, gå med stavar etc och känn efter. Folk är olika.

Jag tror du kommer upptäcka (som så många andra) att du vill ha kontroll på din säck, dvs att den ska sitta tajt mot kroppen, följa kroppen. Men den ska samtidigt inte hindra dina rörelser.

Och snackar vi tung packning på över 15 kilo vill du nog bära det mesta med höfterna. Men det där är ju såna grejer man håller på och justerar hela tiden när man går. Man drar åt axelremmarna lite mer, och när axlarna säger ifrån lättar man dem lite så att höfterna får bära mer. Ska man åka utför drar man åt allt tajt etc.

Du får nog lära dig den hårda vägen.

/ G
 
Böj om du vill

Sitter ryggsäcken bra redan från början finns det ingen anledning att böja så mycket. När jag gav mig in i skenböjningsleken försökte jag anpassa vinkeln i svanken för att få bättre stöd och lite mer korppsnära passform. Jag tycker att det blev betydligt bättre, även om jag inte var direkt missnöjd innan.
 
Ja

Om ramen inte passar min kropp från början så böjer jag den. Det är ju ett faktum att det blir lättare att bära en säck vars tyngdpunkt sitter nära kroppen än en säck vars tyngdpunkt sitter långt från kroppen. Det blir alltså lättare att bära en säck som sitter nära ryggen.

På min Klättermusensäck har jag böjt ramen nertill vid svanken och upptill vid skulderbladen, allt för att få den närmare ryggen.

Peter
 
Är i färd med att böja skenorna på min nya klättermus (grip 3.0)! Så tack för en hjälpsam tråd! Sitter du på fler tips gällande detta? skriv gärna!
 
Min spontana tanke är att om man ska kunna böja dem måste de vara mycket grövre (och därmed tyngre) för att faktiskt kunna ta upp nån last i höjdled.

Jag "byggde om" en gammal skolryggsäck till dottern när hon var typ 5 år. Första steget var att sätta på den ett avbärarbälte. Andra steget blev att sätta in ett par bitar bambupinne som flyttar kraften från ryggsäckens överkant ner till avbärarbältet. Hade jag bytt de där bambupinnarna mot nåt som kan böjas hade det behövt vara nåt rejält kraftigare för att kunna ta upp lasten även när de är böjda.

Jag ritade en snabb skiss i Paint hur jag menar att man bär en rygga bäst. Den svarta fyrkanten är kroppen, det röda avbärarbältet, det blå bröstremmen och det gröna är skenorna som gör att lasten "hänger" på avbärarbältet istället för axlarna.
 

Bilagor

  • rygga.png
    rygga.png
    2.8 KB · Visningar: 72
Jag kompletterade bilden med hur jag också anser att lasten hänger i axlarna, eftersom ryggsäcken ofta går upp över axlarna. På många ryggsäckar så är faktiskt bägge ändarna av axelremmarna fästa nertill på ryggsäcken, sen har de kanske en del upptill som gör att ryggsäcken inte faller bakåt innan man knäppt bröstremmen. Men när man väl bär ryggsäcken så är det skenorna som bär lasten och skenornas nederände står i avbärarbältet och hänger i axelremmarna.

Mina Paint-skills är inte så jättebra, men jag tror principen framgår bra. Jag brukade demonstrera detta för mina scouter med min Alaska, där jag helt enkelt lossade på axelremmarna och sträckte toppstramarna så det var glipa mellan axlar och axelremmar. Lutar man sig några grader framåt kan man t.o.m. skippa bröstremmen och hela lasten "står" på avbärarbältet.
 

Bilagor

  • rygga.png
    rygga.png
    2.7 KB · Visningar: 66
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hegeland Böja ramen till en Arcteryx Bora?? Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.