Bromsbelägg till MTB

Som novis bland MTB-ägare undrar jag om man verkligen måste ha med alla brickor (ingen är den andra lik) vid montering av bromsbelägg (bak i detta fallet). Påverkar det säkerheten eller stabiliteten vid kraftiga inbromsningar? Jag kan omöjligen pressa in belägget mellan fästet i ramen och fälgen på hjulet om jag ska ha kvar alla brickor på jämse sidor av fästet i ramen. Detta trots att jag har släppt ut bromsvajern maximalt (framme vid bromshandtaget).
Jag har en enkel MTB (Monark Grip) och tycker inte att man ska behöva skaffa specialMTBbromsbelägg till en dylik. Vad säger ni bland expertisen?

God Jul på er alla!

Ulrica
 
V-bromsar?

Tyvärr känner jag inte till Monark Grip, men jag
försöker dra mig till minnes hur det ser ut med
V-bromsarna på min egen cykel.
Du behöver minst två brickor mellan bromsbelägget
och bromsarmen, och två mellan bromsarmen och muttern.
Ordning: Bromskloss, platt-konkav bricka, konvex-platt
bricka, bromsarm, platt-konvex bricka, konkav-platt
bricka, mutter. På det viset sitter bromsklossen som
på en kulled så att du kan ställa in rätt vinkel mot
fälgen. Får du inte plats med allt måste du nog
lossa vajern vid bromsarmen och släppa efter lite.

(Blev det rätt, någon?)
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Tack för ditt svar!

OK! Inser att jag måste släppa på vajern. Fast bäst är förstås att få tag i ett par bromsbelägg som passar perfekt. Det är ju första gången jag byter på den här cykeln så det verkar onödigt att börja skruva mer än nödvändigt.

Vänliga hälsningar
Ulrica
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips