Bromsbelägg till MTB

Som novis bland MTB-ägare undrar jag om man verkligen måste ha med alla brickor (ingen är den andra lik) vid montering av bromsbelägg (bak i detta fallet). Påverkar det säkerheten eller stabiliteten vid kraftiga inbromsningar? Jag kan omöjligen pressa in belägget mellan fästet i ramen och fälgen på hjulet om jag ska ha kvar alla brickor på jämse sidor av fästet i ramen. Detta trots att jag har släppt ut bromsvajern maximalt (framme vid bromshandtaget).
Jag har en enkel MTB (Monark Grip) och tycker inte att man ska behöva skaffa specialMTBbromsbelägg till en dylik. Vad säger ni bland expertisen?

God Jul på er alla!

Ulrica

V-bromsar?

Tyvärr känner jag inte till Monark Grip, men jag
försöker dra mig till minnes hur det ser ut med
V-bromsarna på min egen cykel.
Du behöver minst två brickor mellan bromsbelägget
och bromsarmen, och två mellan bromsarmen och muttern.
Ordning: Bromskloss, platt-konkav bricka, konvex-platt
bricka, bromsarm, platt-konvex bricka, konkav-platt
bricka, mutter. På det viset sitter bromsklossen som
på en kulled så att du kan ställa in rätt vinkel mot
fälgen. Får du inte plats med allt måste du nog
lossa vajern vid bromsarmen och släppa efter lite.

(Blev det rätt, någon?)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för ditt svar!

OK! Inser att jag måste släppa på vajern. Fast bäst är förstås att få tag i ett par bromsbelägg som passar perfekt. Det är ju första gången jag byter på den här cykeln så det verkar onödigt att börja skruva mer än nödvändigt.

Vänliga hälsningar
Ulrica

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips