Broddar till Lundhags Professional?

Finns det några bra broddar eller dubbar man kan tillfälligt fästa eller spänna fast på sina Lundhags Professional-kängor?

Tycker att mina blir lite väl hala i kyla och på is och hårt packad snö (antar att gummisulan stelnar i kylan). Helst skulle broddarna vara ganska diskreta så att de går att använda i stan (alltså är monstruösa bergsklättrar-crampons inte aktuella). Allra bäst vore det naturligtvis om fästet för broddarna (alltså de som sitter under själva sulan) fick plats mellan mönstret i sulan, eller mellan klacken och främre delen av skon, så att man slipper kliva på något varje steg.

Hur gör ni för att slippa halka?

Lundhags har Vibramsulor på sina nyare modeller. Det finns ju olika broddar att spänna på skor/kängor, men de brukar vara tämligen omöjliga att gå längre sträckor med. Endel modeller av gummistövlar (arbetsstövlar) är gjorda så att man kan sätta i dubbar (samma typ som på bildäck) men det skulle jag inte våga försöka med på skor som inte är gjorda för det.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Svar från Lundhags själva (bifogat)

För kännedom:

Skickade även min fråga till Lundhags själva (deras website). Fick följande (klart acceptabla -- bra jobbat, Lundhags!) svar efter ca 36h:

"Jag skulle nog rekommendera halkskydd från Brunngård som man spänner över hälen och tån. Finns i varianter med broddar både under tå
och häl. Från ca 150 kr.

Hälsningar
Katarina
Lundhags Friluftsbutik"

Nu återstår bara att hitta dessa i butik (jag har lyckats hitta deras telefonnummer: 033-26 67 50) så är problemet löst(?).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips