Bra vandringskänga för personer med hög fotvalv/hålfötter?

Dovre har lite bredare läst och passar inte riktigt mina fötter (smala fötter med normalt fotvalv och ganska höga vrister), där passar Island bäst. Jag har gått i Island sedan 2008, och köpte ett nytt par i vintras (2300kr) efter att sulorna börjat släppa på mina gamla. Att jag inte valde att sula om dem berodde enbart på att jag samtidigt behövde en storlek större för att få mer plats för tårna. (Vill göra dig uppmärksam på att XXL säljer en snarlik modell som heter Meindl Abisko, men den saknar Digafix låsningen av snöret som gör att du kan snöra olika hårt över fot och skaft vilket är en tydlig nackdel. Dessutom har de ersatt Digafix haken med en enkel snörloop som jag är tveksam på hur länge den håller?)
Stirra dig heller inte blind på herr eller dammodell, har du en skostorlek då dessa finns som överlapp prova båda modellerna. När min hustru valde provade hon ett par Meindl Colorado i dam, men den tryckte för mycket på fotens översida och vrist, medan herrmodellen i samma storlek passade hennes fötter perfekt.

Som sulor använder vi alla Footlabs Hike Full Molded istället för originalsulorna. Dessa sulor från Footlab är neutrala men har en bra dämpning av silikon och lite glattare yta som gör fötterna lite mindre trötta efter en lång dags tur med tung packning.

Enda gången denna typ av kängor inte fungerat riktigt bra var på en höstvandring i Norge, då i kombination med ständig blöta och låga temperaturer där kängorna aldrig får chansen att torka upp lite i tältet mellan dagarna blev de tillslut bara tunga, kalla klumpar. Vid denna typ av vandring hade nog en skalkänga eller gummistövel utan varit att föredra. På sommaren har jag inte upplevt detta problem.
Se till att du vaxar dina läderkängor noga innan du ger dig ut för att hålla fukten på utsidan!

Stort tack för alla tips! Ska absolut spana in sulorna du nämnde och se till att vaxa in kängorna innan första turen. Det kanske förklarar varför jag inte har tyckt att någon utav kängorna på XXL har suttit bra på fötterna. Har rätt små fötter (strl. 40) och de finns endast i dammodeller på XXL. Dessa har inte suttit något bra på fötterna utan har känts för smala. Stämmer det att herrskorna är lite bredare och högre? Känns iallafall så när man jämför herr/damskor i verkligheten. Dom jag handlade hem nu var både i herrmodell samt i min storlek så vi får hålla tummarna att dom blir bra. Annars är det ju fri retur och isåfall blir det Island istället.
 
Stort tack för alla tips! Ska absolut spana in sulorna du nämnde och se till att vaxa in kängorna innan första turen. Det kanske förklarar varför jag inte har tyckt att någon utav kängorna på XXL har suttit bra på fötterna. Har rätt små fötter (strl. 40) och de finns endast i dammodeller på XXL. Dessa har inte suttit något bra på fötterna utan har känts för smala. Stämmer det att herrskorna är lite bredare och högre? Känns iallafall så när man jämför herr/damskor i verkligheten. Dom jag handlade hem nu var både i herrmodell samt i min storlek så vi får hålla tummarna att dom blir bra. Annars är det ju fri retur och isåfall blir det Island istället.
Då jag har större fötter än dig (44) har jag aldrig haft möjligheten att prova motsvarande dammodell, men enligt min hustru var dammodellen lägre över vrist och översida fot och klämde där medan herrmodellen passade bättre på hennes fötter. Bredden däremot låter jag vara obesvarat om det skiljer något?
Tänk på att välja en storlek som ger dig minst 10mm extra i längd över din fot, då du inte vill få blå naglar av att sparka i en sten av misstag eller att tårna tar i när du går brant nerför. Jag har också upplevt att kängorna kan krympa lite på längden med åren, så hellre ta till några mm extra så länge de sitter bra i övrigt på foten.
 
Erkänner jag inte läst alls tidigare inlägg.
Men jag kör med haglöfs skuta. Ca 2 års erfarenhet med högt valv.

Grymt skön och lagom vattentät.
Klättrar mycket i träd och har en slinga runt foten i dem utan att det påfrestar.

Passerat många bäckar i "strax under ankelhöjd" utan att bli blöt och är faktiskt mycket nöjd.

Men går du tätt med fötterna så se upp för framkalla om snörena fastnar i öglorna. Been there..

Skickat från min SM-N975F via Tapatalk
 
Tja!
Lovade ju uppdatering när jag fått hem skorna. Överlag kändes som väldigt bra men fortfarande inte såpass bra att jag ville behålla dom, sagt och gjort returnerade jag dom och beslöt mig för att pröva ett helt par nya Meindl Island MFX Active istället, och vilken skillnad! Meindl Dovre kändes nästan som att någon hade gått i dom medans Meindl Island formade sig efter mina fötter på en gång. Passade som handen i handsken, på tisdag beger jag mig ut på tur i Ljungdalen, ska gå cirka 8-10 km till min slutdestination där jag ska slå läger och fiska öring. Slutgiltiga betyget kan jag ge efter denna tur.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.