Bra vandringskänga för personer med hög fotvalv/hålfötter?

Hej!

Det här med att hitta bekväma vandringskängor om man har hög fotvalv/verkar vara nästintill omöjligt. Någon annan på forumet som har liknande erfarenheter och vill dela med sig med något bra märke som fungerat för er? Har inga direkta problem med vanliga skor utan brukar kunna köpa vilka par jag vill men upplever det som ett bekymmer med vandringskängor, känns liksom som att man får skavsår på övre delen av foten när man är ute och går. Dom enda kängorna som jag prövat som synnerligen känns OK är Meindl Island Pro, men dom kostar ju därefter också. Kanske värt i slutändan? :)

EDIT: Vart och prövat i princip varenda vandringskänga som fanns på XXL men tyckte ingen passade något vidare. Men dom kanske inte är superbekväma i början utan man måste kanske gå in dom innan det känns bra? Men meningen är väl att dom ska vara bekväma?
 
Senast ändrad:
Ett skriftligt medium kräver kompletta frågor annars fungerar det inte.
Har samma fördel, det har blivit många skäddade kängor o skor,

go tur
 
Jag har högt fotvalv och därmed är ovansidan av foten förhöjd. Sedan många år använder jag hålfotsinlägg i alla skor. Att hitta skor som passar är svårt. För vandring använder jag Crispi Gran Paradiso (Skarven).
 
Skaffa först sulor avgjutna från dina fötter, då belastar man fördelat över hela foten, det är viktigt för fotens välmående.
Därefter ta med sulorna och prova kängor med dessa (ev. ta bort de lösa sulor som kan finnas och byt mot dina avgjutna.

Ortopedteknikerna kan fixa sulorna så de passar, och dessutom justera dom om de behöver trimmas in till fötter eller skor.
 
Har också högt fotvalv och en hel del andra fotproblem bland annat kollapsat framfot och hälsporre problem, har därför specialanpassade ortopediska inlägg. När det gäller vandring funkar i princip bara Meindl kängor. Testade emellanåt Hanwag som är snarlik Meindl men fått återgå till en Meindl känga. Vet inte vad de gör annorlunda, tror de har en aning breddare tåbox som passar mina fötter bättre. Tycker de är värda sina pengar, tillverkas i Europa dessutom.
 
Tack för alla svar! Har formgjutna fotinlägg sedan tidigare. Skönt att inte vara ensam, har samma upplevelse som dig @veni . Meindl är de enda kängorna som sitter hyfsat. Alla andra skor jäser liksom ut på ovansidan av foten och det ser inte klokt ut alls oavsett hur hårt du snörar. Vilken modell av Meindl använder du?
 
Tack för alla svar! Har formgjutna fotinlägg sedan tidigare. Skönt att inte vara ensam, har samma upplevelse som dig @veni . Meindl är de enda kängorna som sitter hyfsat. Alla andra skor jäser liksom ut på ovansidan av foten och det ser inte klokt ut alls oavsett hur hårt du snörar. Vilken modell av Meindl använder du?
Till fjälls använder jag Meindl Island Lady och till "lågland" testade jag 2 olika, bägge utan Goretex. Meindl Sulden Lady 600 g (vikt för en sko) använde jag på Bohusleden och Meindl Tramin Lady 400 g på Höga Kustenleden. Alla funkade bra, bägge sistnämnda modellerna är Comfort fit (har hallux också). Efter alla skriverier på diverse FB gupper om man ska gå i lättare sko mm, testade jag en lättare sko som Meindl Tramin är. Jag trivdes lite bättre i den tyngre Meindl Sulden, men Meindl Tramin torkade mycket fortare när jag väl fick vatten i. Jag fick inga skavsår i den sistnämnda. Meindl Sulden fick jag skavsår men det var på grund av jag testade tåstrumpor som jag först tyckte om men efter några dagar fick jag sår under mellantårna. Har återgått till att använda en tunn Coolmax strumpa och en tjockare ullstrumpa över, ett beprövat koncept. Men ibland måste man prova annat.
 
Till fjälls använder jag Meindl Island Lady och till "lågland" testade jag 2 olika, bägge utan Goretex. Meindl Sulden Lady 600 g (vikt för en sko) använde jag på Bohusleden och Meindl Tramin Lady 400 g på Höga Kustenleden. Alla funkade bra, bägge sistnämnda modellerna är Comfort fit (har hallux också). Efter alla skriverier på diverse FB gupper om man ska gå i lättare sko mm, testade jag en lättare sko som Meindl Tramin är. Jag trivdes lite bättre i den tyngre Meindl Sulden, men Meindl Tramin torkade mycket fortare när jag väl fick vatten i. Jag fick inga skavsår i den sistnämnda. Meindl Sulden fick jag skavsår men det var på grund av jag testade tåstrumpor som jag först tyckte om men efter några dagar fick jag sår under mellantårna. Har återgått till att använda en tunn Coolmax strumpa och en tjockare ullstrumpa över, ett beprövat koncept. Men ibland måste man prova annat.

Tack för svar! Provade ett par Meindl Island och dom satt faktiskt riktigt bra på fötterna. Tanken var att jag skulle handla hem ett par såna men lyckades hitta ett par Meindl Dovre (den låga varianten) för ett pangpris på outnorth som jag tryckte hem. Påminner väldigt mycket om Island modellen. Återkommer med kortare recension när dessa har kommit hem. Tack för tipsen så länge!
 
Tack för svar! Provade ett par Meindl Island och dom satt faktiskt riktigt bra på fötterna. Tanken var att jag skulle handla hem ett par såna men lyckades hitta ett par Meindl Dovre (den låga varianten) för ett pangpris på outnorth som jag tryckte hem. Påminner väldigt mycket om Island modellen. Återkommer med kortare recension när dessa har kommit hem. Tack för tipsen så länge!
Dovre har lite bredare läst och passar inte riktigt mina fötter (smala fötter med normalt fotvalv och ganska höga vrister), där passar Island bäst. Jag har gått i Island sedan 2008, och köpte ett nytt par i vintras (2300kr) efter att sulorna börjat släppa på mina gamla. Att jag inte valde att sula om dem berodde enbart på att jag samtidigt behövde en storlek större för att få mer plats för tårna. (Vill göra dig uppmärksam på att XXL säljer en snarlik modell som heter Meindl Abisko, men den saknar Digafix låsningen av snöret som gör att du kan snöra olika hårt över fot och skaft vilket är en tydlig nackdel. Dessutom har de ersatt Digafix haken med en enkel snörloop som jag är tveksam på hur länge den håller?)
Stirra dig heller inte blind på herr eller dammodell, har du en skostorlek då dessa finns som överlapp prova båda modellerna. När min hustru valde provade hon ett par Meindl Colorado i dam, men den tryckte för mycket på fotens översida och vrist, medan herrmodellen i samma storlek passade hennes fötter perfekt.

Som sulor använder vi alla Footlabs Hike Full Molded istället för originalsulorna. Dessa sulor från Footlab är neutrala men har en bra dämpning av silikon och lite glattare yta som gör fötterna lite mindre trötta efter en lång dags tur med tung packning.

Enda gången denna typ av kängor inte fungerat riktigt bra var på en höstvandring i Norge, då i kombination med ständig blöta och låga temperaturer där kängorna aldrig får chansen att torka upp lite i tältet mellan dagarna blev de tillslut bara tunga, kalla klumpar. Vid denna typ av vandring hade nog en skalkänga eller gummistövel utan varit att föredra. På sommaren har jag inte upplevt detta problem.
Se till att du vaxar dina läderkängor noga innan du ger dig ut för att hålla fukten på utsidan!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.