Bra snöskor?

Har inte så mycket erfarenhet av snöskor men av de jag har testat så anser jag Lundhags vara överlägsna. Har även testat varianter som till större delen består av hårdplast, någon som liknande den här http://www.outnorth.se/tsl/305-approach-easy#Danube Tyckte att dessa, jämfört med lundhags, kändes "billiga", plastiga, vingliga och påtagligt obekvämare att gå med.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!

Tips på riktigt bra snöskor önskas. Ska vara till man på ca 80 kg och användas främst vid småviltjakt.

Tack på förhand!
Hej

Jag gillar tsl, de funkar bra i brant terräng och har modell med smidiga bindningar. Har ett par msr, de fungerar lika bra men bindningarna är lite långsammare att ta på.

En stor skillnad mellan olika skor utöver bindningar är hur bra de fungerar i brant terräng. Sådana översizade skor tror jag ofta har sämre dubbar och är svårare att gå med i brant. Antar att de också lättare kan fasta i om det är snårigt eller stenigt om storleken är för stor?

Typ sån modell xely länkade gillar jag för att de är lagom storlek, enkla att ta på och av samt glider inte när det är brant.

Har också TSL , tror de heter 327 Rando eller liknande. Mycket bra tycker jag, men tycker att man ska kolla på de som har "klick-spännen" som typ snowboardbindningar. De som bara har remmar får man spänna ibland.
Inget stort problem, men ändå

Nu behövs bara en massa snö för att kunna använda dem också :p

Jeg har ikke erfaring fra mange typer, men de siste årene har jeg brukt Tubbs Mountaineer 36" og Journey 30" til toppjakt i januar da snøen ennå ikke har pakket seg. Jeg syns størrelsen har mye å si. I dyp løssnø er de største best. Tubbsene har kraftige og enkle bindinger som justeres enkelt med votter på. De har fungert bra. Med jaktsekk og gevær havner jeg vel på rundt 95 kg. Jeg har skrevet litt om mine erfaringer med disse trugene her.

Hej

Jag gillar tsl, de funkar bra i brant terräng och har modell med smidiga bindningar. Har ett par msr, de fungerar lika bra men bindningarna är lite långsammare att ta på.

En stor skillnad mellan olika skor utöver bindningar är hur bra de fungerar i brant terräng. Sådana översizade skor tror jag ofta har sämre dubbar och är svårare att gå med i brant. Antar att de också lättare kan fasta i om det är snårigt eller stenigt om storleken är för stor?

Typ sån modell xely länkade gillar jag för att de är lagom storlek, enkla att ta på och av samt glider inte när det är brant.

Det handlar nog väldigt mycket om vad de skall användas till. Många använder snöskor just för att ta sig upp för branter, men i detta fall skulle de användas vid "småviltsjakt". Men då vet man ju inte om det betyder:

1: I stället för skidor generellt = vandra i djup snö = stora snöskor

2: I stället för skidor i terräng där man av olika skäl inte kan åka skidor, brant, stenigt etc = mindre snöskor

Det handlar nog väldigt mycket om vad de skall användas till. Många använder snöskor just för att ta sig upp för branter, men i detta fall skulle de användas vid "småviltsjakt". Men då vet man ju inte om det betyder:

1: I stället för skidor generellt = vandra i djup snö = stora snöskor

2: I stället för skidor i terräng där man av olika skäl inte kan åka skidor, brant, stenigt etc = mindre snöskor

Verkar rimligt. Jag har använt snöskor uteslutande vid vinterklättring och då oftast brant och stenig terräng. Säkert annat än vid jakt :)

Jag har ett par TSL 325 Escape, de har jag använt några gånger nu i vinter , funkar bäst ihop med stavar . Jag har haft en pulka dragen efter mig med diverse klätterutrustning och kameror i. Man får spänna efter remmarna någon enstaka gång, annars har det varit till belåtenhet, fint med den typen av "bindning"

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips